„Malířská tvorba se od začátku vinula spolu s tvorbou surrealistických objektů, které ze začátku byly samostatné, nezávislé od konkrétního malířského díla. Čím víc ale roky postupovaly, tak je autor spojil, jak vidíme v této místnosti na již několika instalacích, že spojil mnoho součástí prostorových s olejovou malbou. A již jsou to vlastně instalace – to je jeho současný program,“ popsala Ludmila Peterajová.
Karol Baron je v současnosti patrně nejznámějším představitelem surrealistického malířství na Slovensku. Od počátku 70. let je také členem české a slovenské surrealistické skupiny. Typický pro jeho tvorbu je přístup k tématu z polohy černého humoru, grotesky vedoucí až k sarkasmu. Dokladem tohoto přístupu je řada Baronových obrazů, které jsou jakýmisi parafrázemi všeobecně známých historických témat či obrazů kupříkladu Botticelliho Venuše či příběhu o bájném Fénixovi. Výrazná část autorovy tvorby vznikla v určitých celcích. Jednomu tématu totiž bývá často věnován celý cyklus obrazů.
„Protože je to problém vypovědět. Tu výpověď se vždy člověk nějakým způsobem snaží nasměrovat a aby výpověď měla svoji váhu, nestačí aby vznikla jen jedna věc. Já prostě vždy myslím nějakým způsobem, nehovořím o poselství, ale o vaší osobní výpovědi. To musí být tak strukturálně udělané, aby to nějak fungovalo,“ prozradil Karol Baron.
Mezi nejznámější Baronovy soubory obrazů patří např. cykly Nosatci, Mutanti či Nepřirozené přirozenosti. Ty i mnoho dalších autorových děl si můžete v Galerii výtvarného umění prohlédnout až do 15. července.