Retrospektivní výstava s jednoduchým názvem Dokument nabízí téměř všechny slavné soubory černobílých i barevných snímků Pavla Štechy. Podstatná část je věnována dvěma zlomovým obdobím v novodobých dějinách Československa rokům 1968 a 1989. Ukázky z dalších cyklů, jako například Majitelé chat či Obchodní domy, pak ukazují život v normalizačních sedmdesátých a osmdesátých letech.
„Já jsem vždy měl spíše tendenci jako si klást otázku, co jsme zač my Češi. A s tím souviselo, že jsem se věnoval, že tam byly dva klíčové momenty 1968, 1989 a vlastně takové to bezčasí mezi tím. A já jsem vždy pracoval v nějakých cyklech, vždy ty cykly jsem si vlastně hledal podle toho, co je pro nás typické. Pro nás je typické, já nevím, jak v Chebu, ale kolem Prahy je prostě spousta chat a chataření a je to takový únik od té společnosti, tak to pro mě bylo třeba klíčové téma. Pak jsem vlastně pokračoval jako jakousi kronikou s tou otázkou co jsme zač dál až do toho roku, dejme tomu 1990. A pak vlastně jsem už ten dokument opustil, no,“ přiblížil svou dráhu Štecha.
V posledních letech se Pavel Štecha věnuje takřka výhradně fotografování architektury. Podílel se například na vzniku unikátních publikací Josip Plečnik, architekt Pražského hradu nebo Müllerova vila v Praze.
„A já jsem celou dobu fotil architekturu, která tady samozřejmě není, a takže jsem začal víc fotit architekturu a nějak prostě už nebyl čas. Pak jsem dělal konkurz na UMPRUM, kde Vysoká škola uměleckoprůmyslová, kde jako otevřel se Ateliér fotografie, což si myslím, že pro ten obor je strašně důležité, že těch škol je už teď víc a tak dál a že vlastně patří mezi ty tradiční obory už mezi malbu, sochařství, keramiku a tak dál,“ uvedl autor.
Tvorba posledních let je v G4 zastoupena barevnými fotografiemi pro módní návrhářku Danielu Flejšarovou, které zde mají výstavní premiéru.
„Tam jednou za mnou přišla a říká: Nechtěl bys to zkusit? Já jsem říkal: V životě mě móda nezajímala, vždy spíš mě zajímalo, co je pod těma šaty, ne ty šaty. A ona říkala: Ale zkus to. Tak jsem to zkusil a byla to vlastně docela příjemná zkušenost, ale pokračovat v tom asi nebudu,“ prozradil Štecha.
Snímky Pavla Štechy budou v Galerii 4 vystaveny do 15. listopadu.