Sedmého ročníku pracovní dílny zaměřené na portrétní fotografii a akt, který proběhl na podzim loňského roku ve Františkových Lázních, se zúčastnilo čtrnáct autorů z Čech a Německa.
"Byli tam zástupci z Brna, ze Zlína, z Olomouce, z Plzně, z Prahy a z našeho regionu," vypočítal ředitel Galerie 4 Zbyněk Illek.
Lektorem loňského ročníku dílny byl slovenský fotograf žijící v Praze Vasil Stanko. Ten se řadí k tzv. Nové slovenské vlně, která přišla do Čech koncem osmdesátých let minulého století.
"Já mám pocit, že docela tady v tom kolektivu vznikalo takové jako vzájemné propojení. A myslím, že nebyli to vyloženě nezralý lidé, už tak nějak v tom smyslu výtvarném a že by se to dostalo do takové právě vzájemné komunikace. Takže tam si myslím, že to bylo spíš to usměrnění. A jakmile se vlastně to téma, ono to až člověk pozná na tom místě, jestli je to tedy náročné nebo ne, tak jakmile se to začalo jakoby dostávat do toho správného pohledu, tak tam se to dalo ukočírovat a uhlídat, aby to tedy dopadlo dobře," popsal fotograf Stanko.
Podobně jako tomu bylo v minulých letech, tak i letošní výstavní kolekce obsahující zhruba sedmdesát snímků nese pečeť lektora dílny. Ten po celou dobu trvání workshopu s jeho účastníky úzce spolupracuje a nakonec provádí i samotný výběr fotek pro výstavu.
"Protože on sám ve své tvorbě pracuje s prostorem, tak se v letošním roce objevuje daleko více fotografií, které s tím prostorem pracují," přidal postřeh Illek.
Snímky v průběhu loňské listopadové dílny tak nevznikaly pouze ve dvou ateliérech lázeňského domu Belveder, ale například také v jeho sklepních a půdních prostorách.
"Vemte si, že když máte dejme tomu nějaké studio s pozadím, jako samozřejmě je to dobré, ale pak jakmile tam je ten člověk, ten model, tak vy vlastně musíte nějakým způsobem... Jedna věc je tedy ta skica a druhá věc je, jestli ten fotograf je zvyklý pracovat podle těch skic nebo nějak jiným stylem. Takže ta rekvizita tam na tom hodně sehrála roli, protože to hraje to jako důležitou roli. Ale i mezi ty modelem taky, takže tam probíhá vlastně to vzájemně propojení. Takže i kdyby to jako nevypadalo dobře, tak se tam uvolní ta situace, takové té tvůrčí práci, takže potom najednou se může vypozorovat, že tímhle směrem by to mohlo jít a že ta komunikace je správná, že to tak vyzraje," dodal Stanko.
Od začátku července budou výsledky KontAktfota k vidění také v chebské Galerii U Kamene.