Kolekce obrazů, kterou v roce 2003 připravilo Muzeum umění v Olomouci, čerpá z bohatých sbírek moravských hradů a zámků Bouzova, Bruntálu, Šternberka a Velkých Losin a je součástí dlouhodobého výstavního projektu nazvaného Olomoucká obrazárna. Ten postupně představuje díla předních evropských malířských škol a zároveň poukazuje na jejich vliv na vývoj českého a moravského umění.
„Mezi těmi aristokratických sběrateli tento druh tvorby byl velice oblíben a ve sbírkách se objevuje, není to nějaká výsada toho Olomouckého nebo Moravskoslezského kraje, ale je to vlastně taková linka, která prochází všemi těmi sbírkami šlechtických rodů u nás, ale i v celé Evropě,“ vysvětlil Pavel Konečný z Národního památkové ústavu.
Výstava představuje malby mistrů 16. až 18. století, a to zejména s důrazem na vrcholné období rozkvětu nizozemské malby v 17. století, které je považováno za jednu z nejvýznamnějších etap ve vývoji světového malířství. V kolekci jsou zastoupena díla malířských škol jednotlivých měst, například Antverp, Haagu, Harlemu, Amsterdamu či Utrechtu, z nichž některá ještě nebyla na veřejnosti nikdy vystavena.
„Těch autorů je celá řada. Někteří z nich jsou známější, někteří nejsou až tak známí, u některých dokonce se teprve připisuje autorství anebo není zcela jednoznačně vyhraněno. Takže myslím si, že to není přehlídka takových hvězd autorských, že tam jde opravdu v této výstavě o postižení charakteru té holandské či vlámské malby sedmnáctého a osmnáctého století,“ dodal Konečný.
Výstava nazvaná Nizozemské obrazy ze sbírek Olomoucka, která přibližuje hlavní proudy nizozemského, vlámského a holandského malířství, bude v chebské Galerii výtvarného umění probíhat až do 27. března.