"Pokud by politika směřovala tak, že by z Plzně byly veškeré dopravní tahy směřovány směrem na jih od Plzně na Domažlice, na Fürth im Wald, případně přímo z Prahy přes Ústí a Drážďany, tak ten prostor, kde my se nacházíme, a je tím zasažen celý lázeňský trojúhelník, by zůstal bez hlavních dopravních os, a tam je, si myslím, velké nebezpečí do budoucna," varoval místostarosta Michal Pospíšil.
Na německé straně je tento problém podobný, proto je nutná přeshraniční spolupráce. Začít se musí analýzou dopravního systému a vytýčením dalších kroků, jak v regionu zlepšit dopravní dostupnost. Kraj proto inicioval schůzku, které se účastnili zástupci hospodářské komory z Bayreuthu, regionálních dopravců i Českých drah. Další setkání budou následovat.
"Tyto schůzky by měly být jasným impulsem pro to, aby některé regionálně plánovací kanceláře dostaly úkol, vytvořit nějaké analýzy, schéma. A s tímto schématem se poté dále operovalo na ministerských úrovních," popsal Pospíšil.
Centrální orgány by si měly podle Pospíšila uvědomit, jak silně je Cheb s celým regionem provázaný. Snahou bude dostat zpět některé důležité železniční spoje.
"Co nám zásadně chybí, je to dálkové propojení. Přišli jsme o, již tradiční, propojení mezi Paříží a Prahou, které procházelo Chebem. Bylo to prvorepublikové propojení, a to svůj význam mělo i do roku 89, to nemáme. Přišli jsme o dálkové rychlíky, které nespojovaly pouze příhraniční města, měly tah na úplně západní území Spolkové republiky Německo do Dortmundu, Stuttgartu a dál potom s přestupem jsme se dostali až do Švýcarska do Basileje," připomněl Pospíšil.
Kvalitní a rychlé spojení je přitom klíčové pro rozvoj turistiky nebo lázeňství.
"Pokud se vám děje to, že mezi Bayreuthem a Karlovými Vary čtyřikrát přestoupíte, tak určitě vlakem nepojedete. Budete volit buď náhradní autobusovou nebo individuální dopravu osobním autem, ale nebude to železnicí," myslí si Pospíšil.
Jednou z lepších zpráv je plánovaná elektrifikace trati z Chebu do Marktredwitz.