Čeští mobilní operátoři drtivou většinu těchto čísel už zablokovali, podvodné aktivity ale mohou stále pokračovat. APMS (Asociace provozovatelů mobilních sítí) proto doporučuje při nevyžádaných hovorech ze zahraničních čísel nevolat zpět.
Během včerejšího a dnešního dne bylo prozváněno několik desítek tisíc zákazníků. I díky rychlému zásahu operátorů, kteří čísla téměř okamžitě blokují, se počet těch, kdo zavolali zpět, pohybuje jen v rámci stovek.
"Mojí manželku dne 17.7. prozvonilo číslo +389 763 21 589 a dnes (26.7.) na moje číslo zase prozvonilo +960 731 23 25. Máme aplikaci, která blokuje hovory a tyto čísla to odchytilo," popsal svou zkušenost čtenář portálu Regionzápad.cz pan Tomáš M.
Zákazníci jsou účelově prozváněni. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Pak nastupuje obyčejná lidská zvědavost, slušnost, nebo dokonce pracovní povinnost. Ve spěchu či zmatku člověk přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován dle patřičné zóny.
„Jedná se o klasický tzv. wangiri scénář, který se naposledy odehrál minulý týden na Slovensku. Pokud tedy najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou +420, a že tedy při volání zpět nebudete volat mezinárodně,“ varuje Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Jak wangiri funguje?
Podvodníci, kteří wangiri (nebo také „one ring and cut“) scénář organizují, ho realizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je v těchto případech téměř nemožné.
Zdroj: Jiří Grund, APMS