„V letech minulých jezdil autobus na zavolání. V letošním roce bude jezdit šestkrát denně pravidelná linka na Dřenici a samozřejmě šestkrát denně zpátky. Je to velice jednoduchá myšlenka, abychom podpořili naše koupaliště na Dřenici. Na druhou stranu tak, aby občané měli možnost i v měsících červen, červenec a srpen se dostat na Dřenici velice jednoduše a samozřejmě jedná se i třeba o školní výlety. Myšlenka vznikla také z toho důvodu, že parkovací možnosti na Dřenici jsou velice omezené. Doufáme, že koupající se a občané, kteří budou chtít jet na Dřenici, využijí zdarma tento autobus. Tím se i omezí doprava na Dřenici osobními auty,“ vysvětil starosta Chebu Zdeněk Hrkal.
Na podzim by pak mělo dojít k zavedení podobného kroku na ostatní městské linky.
„Hledáme cestu, která bude nejsnazší a nejjednodušší pro naše občany s tím, aby byla i legislativně správná, protože máme uzavřeny smlouvy s dopravcem – Autobusy Karlovy Vary, tak, aby to nebylo nic proti ničemu. Tzn., aby nás nikdo nemohl nařknout, že je to proti soutěži nebo aby někdo nedal podnět na ÚOHS. Všechno musí být legislativně správně a proto hledáme kroky, které by tomu napomohly,“ uvedl starosta.
Podle vedení města se tam, kde se k podobnému kroku odhodlali, snížily emise a narostl počet cestujících veřejnou dopravou. Na druhou stranu je ale nutné počítat s dopadem na finanční příspěvek dopravci.
„V současné době město doplácí na městskou hromadnou dopravu okolo čtrnácti milionů. Pokud dojdeme k výslednému výpočtu, tak celková MHD stojí okolo dvaceti milionů. Tzn., že okolo šesti milionů se vybere na jízdném - to by muselo jít na vrub města,“ spočítal Hrkal.
Ušetřit by se mohlo úpravou linek, lepším využitím některých spojů tak, aby nejezdily prázdné.
„Několikrát jsem byl svědkem toho, že autobus jel s jedním pasažérem nebo jel úplně prázdný, např. v podvečerních hodinách, naopak ranní spoje jsou plné, nebo je nová linka na Průmyslový park – tzn., že i toto je potřeba nějakým způsobem regulovat, redukovat a dejme tomu i třeba posílit na Průmyslový park MHD,“ dodal Hrkal.
Opatření na jízdu zdarma by se mělo v první řadě týkat obyvatel města. Nevylučuje se v budoucnu i rozšíření pro ostatní cestující. Město má do poloviny roku 2019 podepsanou smlouvu se stávajícím dopravcem. Nové smlouvy chce uzavřít až poté, co bude jasné, jakým směrem se vydá Karlovarský kraj, protože spoje jsou spolu navázané.