Železniční nehody patří k nejsložitějším zásahům. U těchto nehod je předpoklad velkého počtu přepravovaných a tedy i zraněných osob, zároveň deformace vlaků při nehodách výrazně komplikuje záchranné práce. Vyprošťování zraněných z havarovaných vlaků je jiná, než u dopravních nehod silničních vozidel, konstrukce železničních vagonů vyžaduje mnohem náročnější práci a také jiné vybavení. Kromě běžných vyprošťovacích sad, které mají hasiči ve svých zásahových cisternách, mají karlovarští hasiči k dispozici na každé centrální stanici přívěs se speciálním vybavením pro stabilizaci poškozených budov či pro velké nehody, například právě železniční. K tomu mají také speciální kontejner plný vybavení na to nejsložitější vyprošťování. Všechno toto vybavení používali hasiči při výcviku v železničním depu v Chebu.
Cílem výcviku bylo vyzkoušet si zajištění, ale i nadzvednutí či dokonce převrácení železničních vagonů s vlastním vybavením a také samotné vyprošťování. Právě pro použití vyprošťovacích nástrojů byl k dispozici havarovaný vlak z nehody v Perninku. Reálné podmínky jsou velmi důležité pro efektivní nácvik činností u těchto mimořádných událostí.
Železničních nehod, kdy se jedná vyloženě o srážku vlaků, není ve statistikách hasičů příliš mnoho. Velmi často ale zasahují hasiči u nehod vlaku s nějakou překážkou na kolejích a také u nehod vlaku a osob v kolejišti. U všech těchto událostí jsou nutné dobré znalosti a zkušenosti právě při používání veškerého vybavení na nadzvedávání, posouvání či převracení celých železničních souprav.
Výcvik v Chebu bylo možné připravit díky spolupráci s kolegy drážními hasiči.
Video - Vyprošťování z havarovaných železničních vagónů - viz zde.
Zdroj: HZS Karlovarského kraje