Betonová stavba za 250 milionů korun nahradila kovovou lávku, která byla v roce 2016 statikem uzavřena a o dva roky později demontována. Výstavba 400 metrů dlouhého bezbariérového přemostění 43 železničních kolejí započala v listopadu roku 2020 a po krachu původního dodavatele firmy Raeder & Falge ji dokončila společnost SWIETELSKY Rail CZ.
„To byla největší investice v moderní době, po roce 1989 určitě. Já jsem to tady říkal na tom zahájení. Tady byly dvě velké investice, vznikly dvě stavby zásadního významu. Chebské nádraží v šedesátých letech to byla největší stavba po válce v Chebu. Nejmodernější, nejvýznamnější svým způsobem ve svojí době. Dneska je to kulturní památka, což taky málokdo možná ví. Je to v bruselském stylu. No a teď kupodivu na nádraží další přes nádraží a to je tady ta lávka. Tak skutečně z hlediska částky a možná i těch komplikací kolem té stavby to byla nejsložitější, nejdražší a technologicky nejzajímavější a nejhezčí stavba v porevolučním období,“ uvedl starosta Chebu Jan Vrba.
Na zahájení, při kterém zahrál Městský dechový orchestr, se připomněla historie a obtíže vzniku této stavby, bylo jmenovitě poděkováno všem, kteří se podíleli na zdárném konci. Starosta Jan Vrba zmínil svého předchůdce místostarostu Jiřího Hrubého, obě vedoucí odboru investic Věru Tomsovou i její nástupkyni Marcelu Nečekalovou i referenta Václava Michálka.
Lávka je opatřena speciálním protiskluzovým povrchem a bude monitorována třemi kamerami. Při odpovídající údržbě by její životnost měla být minimálně 100 let. Zprovoznění, mohutné 3,5 metru široké a 400 metrů dlouhé lávky, si nenechala ujít také řada občanů města.
„Mě to nepřekvapilo, protože občani na to samozřejmě čekali. Už se i ptali, jestli to nebude dřív a kdy to bude, prý problesklo. Ta stavba vlastně byla předaná dříve, ale otevřená je až dnes. A já sem tomu rád. Jenom doufám, že přes ní taky tolik lidí bude chodit, protože by byla škoda, aby ta lávka tady byla a nebyla využita. A slibuji si hodně i od toho, že to je současně součást systému cyklostezek, což si myslím, že je taky důležité tady v okolí a věřím, že i řada návštěvníků města to pojme jako zajímavou vycházku,“ připomněl starosta.
Dokončením lávky ale investice v místě nekončí. Doznat úpravy by mělo i její okolí v části Švédský vrch, na které je nyní i více vidět.
„Už jsme se o tom bavili, protože popravdě řečeno, tady ty garáže a jejich ne využití je zneužití v řadě případů, nám dělá vážné starosti a samozřejmě to okolí budeme řešit, protože by byla škoda, aby takový skvost skončil nepěkným prostředím,“ potvrdil Vrba.
Původní vysoutěžená cena lávky byla ve výši 120 milionů korun. Masivní zdražení stavebních materiálů, především kovů, které tvoří podstatnou část konstrukce, i zmíněný krach dodavatele ale konečnou sumu významně navýšily. Město Cheb získalo na stavbu dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury zhruba 90 milionů korun, přičemž jen na výluky padlo 50 milionů.