Cheb: Město má novou vizuální identitu

„Není to úplně město z knížek aspoň z mýho pohledu, udělejte nad tím křížek a hurá do Chebu!“ Song kapely Chinaski „Hurá do Chebu“ je dnes už jen úsměvným odkazem divokých 90. let, kdy západočeské město platilo za populární cíl návštěvníků pochybných zálib. Od revoluce urazil Cheb dlouhou cestu a je dnes místem, které má co nabídnout široké veřejnosti. Vítězný tým soutěže na novou vizuální identitu, pořádané odbornou organizací Czechdesign, se rozhodl udělat křížek nad překonanými stigmaty a ve

dezinfekce

Cheb je městem, které má co nabídnout.Malebné centrum plné jedinečných pokladů historickéarchitektury, rozlehlý sportovní areál v údolí řeky Ohře,bohatou a živou kulturní tradici nebo třeba lokální pivovar.Přesto nepatří do mentální mapy Čechů jako místo, kteréstojí za to navštívit, a i pro mnohé místní postrádá jasnouidentitu, se kterou by se mohli snadno identifikovat. I proto sevedení města rozhodlo oslovit odbornou organizaci Czechdesign sezáměrem uspořádat designérskou soutěž na jednotnou vizuálníidentitu.

Cíle projektu

MěstoCheb k prezentaci dosud užívá především svůj historický znak,v některých případech ho ale nahrazuje či doplňuje logoŠpalíčku, jedné z místních významných historických budov.Způsob užívání těchto dvou prvků ale není systematickydodržován. Absence definice celkovépodoby jednotlivých materiálů zatěžuje jejich tvůrce azpůsobuje vizuální chaos, který má na svědomí roztříštěnoua nesrozumitelnou komunikaci směrem k občanům i návštěvníkům.

Stejnějako pro všechna ostatní města, která se rozhodla investovat doprojektu jednotné vizuální identity, jeproto i pro Cheb cílem nastavit pravidla pro dlouhodoběudržitelnou, srozumitelnou a kvalitní prezentaci města. Jasnádefinice principů tvorby veškerých materiálů, ať už se jednáo sazbu radničních listů, plakátů, městských oznamů, nebokomunikaci na sociálních sítích, ušetřído budoucna zaměstnancům města čas, energii a městské pokladněopakované vynakládání finančních prostředků.

Klíčovoumotivací vedení města prorealizaci projektu vizuální identity je paksnaha podpořit v Chebanech pocit, že je pro ně Cheb domovem, nakterý mohou být právem hrdí. Vizuálníidentita není samospásným řešením, má ale potenciáltento dlouhodobý cíl podpořit.Starosta Antonín Jalovec k projektu říká: „Odzačátku soutěže jsem akcentoval, aby výsledný návrh byljednoduše komunikovatelný a jeho podoba snadno zdůvodnitelnáobyvatelům i návštěvníkům našeho města. Jsem rád, ževizuál, který ze soutěže vzešel, toto jednoznačně splňuje.Získáváme nástroj, který jistě dokáže Chebany oslovit a kterýnám pomůže prezentovat Cheb jako moderní a atraktivní město.Vidím v něm velký potenciál přispět k významnějšíidentifikaci obyvatel s jejich městem, což bylo hlavním cílemcelé akce. Jsme ale teprve v polovině práce. Máme v rukouprototyp, který nyní musíme uvést ‚do výroby‘, tedyimplementovat do běžného života Chebu. Věřím, že se topodaří. Považuji to za osobní prioritu.“

Zakázkazahrnuje vytvoření konkrétních komunikačních materiálů městai jeho příspěvkových organizací,jako jsou radniční listy, plakáty, letáky nebo merkantilie, dálepak propsání nové vizuálníidentity do online komunikace včetně sociálních sítí.Součástí zakázky je i vytvořeníkomplexního grafického manuáluvčetně praktických šablon pro jednoduchou práci se systémem, vneposlední řadě pak proškolenívšech, kteří budou s vizuální identitou dlouhodobě pracovat.

Vítězný návrh

Studiu HMS design se podařilo vytvořitkoncept, který nenásilně propojuje historické atributy města sprvky každodenního novodobého života. Vizuální identita jepostavena na třech základníchkamenech, symbolu mřížky, používání CH z velkých písmen aterakotové barvě vycházející zbarevnosti chebských střech.

Symbol mřížky je pro město autentický,najdeme ho na každém kroku v dláždění chebských ulic, vkonstrukcích jedinečných historických krovů nebo třeba vměstském znaku. Mřížka tu není rigidním symbolem, aleinspirativním nástrojem pro kreativní interpretaci nejen voficiální komunikaci města, ale i pro jeho obyvatele. Jedinečnostznačky výrazně umocňuje propojení symbolu mřížky s používánímCH z velkých písmen. Samostatné použití těchto dvou znakůfunguje jako zkrácená varianta logotypu, velké CH je navícužíváno napříč konceptem jako sebevědomý podpis města.

„Symbol mřížky je víc než jengrafický prvek, který ozvláštňuje značku. Jde spíš okomunikační nástroj, kterým může město oslovit občany propořádání nejrůznějších akcí. Na pozvánce na trhy se mřížkamůže změnit v zeleninu, na dětské dny se symbol vytvoří zpastelek nebo kříd, na sportovní akci zase ze sportovníchatributů, kreativitě se tu meze nekladou. Mřížku lze zároveňvytvořit i fyzicky, jednoduchým gestem prsty mohou místní inávštěvníci oživit symbol města třeba pro komunikaci nasociálních sítích. Stejně snadno lze používat i velké CH,“vysvětluje Filip Heyduk, grafický designér studia HMS design,spoluautor vítězného konceptu.

Nadčasovou kvalitu konceptu a jeho přístupnostpro širokou veřejnost umocňuje propsání humoru a nadsázkynapříč celým systémem. Příkladem toho jsou i originálníreklamní předměty kombinující značku s chytrým copywritingem.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy