„Za první pololetí jsou údaje mírně nadstandardní. Celkové plnění příjmů je přes 50 %, takže se dá očekávat, že příjmy budou v tomto roce dosaženy, případně mírně překročeny. Loňský rozpočet vlastně dopadl s velikým přebytkem, a to hlavně z toho důvodu, že se nepodařilo realizovat výdaje. Řada plánovaných investičních akcí totiž za bývalého vedení neproběhla a výsledkem byl obrovský objem prostředků, které zůstaly nevyužity a byly přesunuty do budoucna. Leží tak na účtech města. V letošním rozpočtu už se nám podařilo, alespoň co se týče třeba správy majetku, rozjet některé opravy, rekonstrukce apod. Takže doufáme, že plnění výdajů bude lepší. Většinu výdajů chceme přesunout až do příštího roku, kdy by se měla realizovat i většina prostředků, které byly ušetřeny v minulosti, na některé velké investiční akce,“ uvedl k rozpočtu starosta Jalovec, který je ve funkci pátý měsíc.
Realizovat by se měla řada zakázek z oblasti oprav komunikací. To si vyžádá velkou část financí.
„Protože třeba Zemědělská ulice se svým objemem prostředků blíží k 50 milionům. Doufáme ale, že konečně dojde i na dlouho odkládané rekonstrukce ulic jako je Písečná nebo Havlíčkova, kde jejich současný stav je opravdu tragický. Rekonstrukce se tam často připravovaly 10 – 15 let a pořád na ně nebyly peníze. Takže to jsou některé klíčové komunikace. Hodně chceme investovat do rozvoje cyklostezek. Já jako cyklista konstatuji, že cyklostezky v Chebu připomínají rozházené úseky, které vlastně navzájem spolu propojeny nejsou. Takže se chystáme za poměrně velké peníze propojit část cyklostezky, která už je vybudována na sídlišti Zlatý vrch s částí cyklostezky, která je vybudována na Krajinné výstavě, jinak řečeno na levém břehu Ohře, směrem k hrázi Skalka. A dodělat tragický úsek mezi Havlíčkovou ulicí a ulicí Boženy Němcové, kde by se celá lokalita, díky cyklostezce, mohla zkulturnit. Stejně tak počítáme, že konečně začneme dostavovat cyklostezku na Waldsassen, a to v úseku mezi Háji a lokalitou u Kočího. Zde se bude muset převést silnice vlastně přes cyklostezku, takže to řešení bude poměrně drahé. Stejně tak chceme pokračovat i v dostavě cyklostezky na Františkovy Lázně, kde by se měl udělat aspoň úsek nad hrází, kde je taková problematická pasáž, která je pro cyklisty docela nebezpečná. Takže i tam by šly nějaké peníze,“ přiblížil Jalovec.
V rámci komunikací se bude řešit také uzavřená lávka přes železnici. V příštím roce je naplánováno její snesení.
„Což bude logisticky nesmírně náročná operace. Lávka váží asi 330 tun, i když se bude rozřezávat na jednotlivé segmenty, bude zapotřebí obrovský autojeřáb, obrovský prostor a koordinace s výlukami. Takže jenom za výluky Českým drahám zaplatíme zřejmě až kolem 7 milionů. Jenom to snesení lávky se bude pohybovat někde v horizontu 10 – 15 milionů korun. Protože doposud není jasné, jakou koncepci u té lávky mít, abychom všem těm požadavkům vyhověli, tak se chceme prioritně zaměřit na to, aby se lidé na Švédský Vrch dostali mnohem pohodlněji kolem Kauflandu. Zde chceme vybudovat pohodlný chodník pod viadukty - na té cestě ke Švédskému Vrchu, aby nemuseli přebíhat silnici. Následně pak provést další parkové úpravy směrem ke Švédskému Vrchu. Navíc budou demolovány i ošklivé plechové garáže, které tam jsou, v příštím roce. Takže doufám, že pro občany Švédského Vrchu máme vesměs pozitivní zprávy,“ řekl k tématu Švédského Vrchu starosta.
Dočkat by se měli i obyvatelé městské části Spáleniště. Zdejší stav komunikací i inventáře na zelených plochách je špatný. Komplexní projekt, připravovaný před několika lety, byl vícekrát upravován, a na realizaci se čeká.
„Spáleniště si rozhodně revitalizaci zaslouží. Když si uvědomíte, tak jde o sídliště, které je staré přes padesát let. Řada těch prostorů nebyla od té doby nějak řešena. Problém revitalizace Spáleniště je v tom, že tam je poměrně obrovský vnitroblok za objektem Vesmíru. Objekt Vesmír vlastní dva podnikatelé. Jeden z nich má problémy s exekucí, druhý s insolvencí. Jsou tam velmi složité majetkové vztahy. Dokonce jsme vyvolali jednání, že bychom ten objekt byli ochotni za rozumnou cenu i odkoupit a zdemolovat. Což by umožnilo pojmout tu revitalizaci Spáleniště úplně nově a mnohem lépe. Bohužel jsme byli z hlediska právníků ubezpečeni o tom, že ty tahanice o majetek tam budou trvat nejspíše roky. Takže jsme se rozhodli začít s revitalizací Spáleniště v příštím roce na těch obvodových ulicích, jako je třeba Jungmannova, Kosmonautů, V Zahradách apod. A v těchto lokalitách začít s revitalizací, aby alespoň část revitalizace už proběhla. Zvýšil se tam počet parkovacích míst, doplnila se tam zeleň a nový mobiliář, udělaly se chodníky, silnice atd. Takže můžu obyvatelům Spáleniště slíbit to, že se tam rozhodně v příštím roce revitalizace zahájí,“ přislíbil Jalovec.
V celém městě je také nedostatek parkovacích míst. Město chce připravit řešení, které by mohlo pomoci především v centru.
„Právě na Spáleništi, i v těch částech, které budou revitalizovány, počet parkovacích míst naroste. Dokonce původní studie paradoxně vnášela parkovací místa i do nevhodných míst, kde by měla být spíše zeleň a mělo by to být klidové. Co se týče ulice 17. listopadu – tu jsme zatím ponechali stranou, právě proto, že tam k tomu řešení byly výhrady a protože to je jeden z hlavních příjezdů do města a měl by být trošku reprezentativní. Navíc tam už parkovací místa samotnému sídlišti nepomohou, protože tam je ten problém uvnitř toho sídliště a nikoli na okraji. Co se týče ostatních okrajových částí města i centra města, tak jsou lokality, kde už současný počet parkovacích míst prakticky navyšovat téměř nelze. To je případ třeba Zlatého vrchu. Zde se už při revitalizaci sídliště výrazně zvýšil počet parkovacích míst. Bohužel aut přibývá neustále a i tak je tam ta situace v některých místech tragická, ale prostě nelze – není kam v mnoha lokalitách. Co se týče třeba Skalky nebo Hradčan, tak tam by některé další lokality na parkování ještě přibýt mohly. Takže tam tu situaci řešit určitě budeme. Co se týče centra města, tak v současnosti se vlastně zpracovává rozsáhlý průzkum obsazenosti parkovacích míst. Specializovaná firma nám navrhne další postup řešení. Protože se třeba ukazuje, že jednou z možných cest, a podle mého názoru zajímavých a efektivních, může být kombinace toho, že máme někde třeba stání na parkovací karty pro místní obyvatele. Jenže místní obyvatelé většinou ráno odjedou, večer přijedou a přes den vlastně na těch místech nemůže stát nikdo. Ale pokud se tam umístí parkovací automat, tak přes den vlastně město může inkasovat od lidí poplatek za parkování, zastaví si tam. Večer bude ten poplatek končit a bude to tam vyhrazeno pro místní obyvatele. Takže vlastně to jedno místo se může využít jak přes den, tak přes noc. Tím pádem se ta poptávka po parkování může uspokojit. Zároveň třeba je tam i zajímavý podnět, protože se ukázalo, že nejvíce prázdná jsou vlastně místa, která jsou vyhrazena pro konkrétní provozovnu atd. Takže třeba i autoři studie doporučovali spíše to nahradit parkováním na kotouč. Protože pokud nějaká provozovna chce místo pro své zákazníky, tak jim často stačí, když si tam někdo dá na 30 minut kotouč, nakoupí si, odjede a může přijet někdo jiný. Nemusí to být vyhrazeno třeba jenom přímo pro tu provozovnu. Takže i tam třeba doporučují výrazně zdražit, pokud opravdu chce někdo parkování jenom pro sebe, protože tím pádem ubírá prostor ostatním,“ vysvětlil starosta.
Na sídlišti Zlatý Vrch se uvažovalo o využití bývalého kulturního domu na parkovací dům, ale cena byla příliš vysoká.
„Byla tady nabídka soukromé firmy na vybudování parkovacího domu s poměrně drahou technologií. I průzkumem mezi občany se vlastně zjistilo, že za těchto cenových podmínek není zájem. Ono navíc ten parkovací dům je trošku bokem od většiny panelových domů, takže občané by po zaparkování stejně museli docházet poměrně daleko. Takže při té ceně, to pro ně nebylo atraktivní. Nabízeli se i některé jiné možnosti. Byli za námi i zástupci tenisového klubu, kteří uvažovali o zřízení tenisové herny. Ale i tam se ukazuje, že ty investiční náklady jsou poměrně vysoké. Takže tady pořád zůstává otázka demolice, která by i tak byla poměrně drahá. Pokud by se podařilo a zdá se, že by teď třeba mohly být některé dotační tituly z programu Restart Karlovarského kraje na toto určeny, a většinu té demolice by pokryla dotace, tak si myslím, že kdyby se ten prostor zdemoloval a upravil, je to v blízkosti školy, tak by to tomu veřejnému prostoru prospělo,“ dodal Jalovec.
V druhé části rozhovoru, který odvysíláme příště, se dozvíte více o personální situaci na městě, stavu Městské policie, pořádku ve městě nebo budoucnosti areálu Lokomotivy.