„Těší nás, že se do vlaků Českých drah vracejí také cestující s handicapem, například lidé, kteří potřebují ke svému pohybu ortopedický vozík. Kvůli koronavirové pandemii v roce 2020 klesl jejich počet skoro na polovinu. Loni se však počet objednaných cest zvedl o 14 % a věřím, že brzy dosáhneme na předcovidové počty těchto zákazníků. Určitě k tomu přispějí také nové bezbariérové soupravy a rozšíření nabídky bezbariérových spojů,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu. Ročně pak cestuje několik tisíc cestujících s handicapem bez objednání a asistence dopravce díky velké nabídce bezbariérových vlaků a stanic.
České dráhy v současném jízdním řádu nabízejí 5 385 bezbariérových spojů, což je o 475 vlaků víc než loni. Bezbariérové soupravy byly nově nasazeny například na tratě Klatovy – Plzeň – Rokycany – Beroun na západě republiky nebo mezi Chocní a Náchodem ve východních Čechách.
„V letošním roce budeme pokračovat v rozšiřování počtu bezbariérových vlaků. V Jihočeském kraji uvádíme do provozu 10 nízkopodlažních jednotek RegioPanter a v Moravskoslezském kraji probíhá zkušební provoz nových souprav push-pull. Zavedli jsme také nové služby pro zákazníky na vozíku, jako je možnost dobíjení baterií elektrických vozíků během cesty v nejnovějších soupravách,“ doplňuje Jiří Ješeta.
České dráhy provozují zhruba 600 bezbariérových vozů a jednotek. Ty doplní nové vlaky. V současné době mají České dráhy uzavřené kontrakty na dodání 110 elektrických jednotek z rodiny RegioPanter, 66 motorových jednotek od polského výrobce PESA a 20 jednotek pro dálkové vlaky. Všechny nové soupravy jsou řešeny pro pohodlné cestování osob s handicapem. Jsou vybaveny plošinami nebo rampami pro nástup osob na vozíku, mají prostorné sociální zařízení a oddíly, kde je možný pohyb na vozíku, jsou vybaveny audiovizuálními informačními systémy pro nevidomé a neslyšící. Tlačítka jsou provedena v haptické úpravě s možností rozlišení jejich funkce dotykem a doplněny nápisy v Braillově písmu.