I přes to, že posledního března skončila zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky, spousta řidičů ve snaze ušetřit do teď nepřezula na letní pneumatiky. Řidiči si ani neuvědomují, jak zbytečně tímto riskují. Zimní pneumatika je vyrobena ze směsi, která má za úkol fungovat v teplotách pod nulou. Při rostoucí teplotě se pneumatika přehřívá a směs ve vysoké teplotě přestane fungovat. Pneumatika se začne nejen mnohem rychleji opotřebovávat, ale začne ztrácet i přilnavost. Vedlejším negativním jevem je i vyšší hlučnost a s vyšším odporem zimní pneumatiky spojená i vyšší spotřeba paliva.
Pneumatika do zimních podmínek má zkrátka vzorek uzpůsobený především k lepšímu odvádění vody a břečky. Na suchu se nedokáže o drážkovaný vzorek pořádně opřít a auto se nejen hůře ovládá, ale především nedokáže zvládnout takové rychlosti v zatáčkách, na jaké jste zvyklí. Sice si můžete říct, že nebudete jezdit agresivně, ale když pak potřebujete provést třeba vyhýbací manévr, budete rádi za každý centimetr volného místa.
Ačkoli existuje pár krajních situací, kdy dokáží zimní pneumatiky v létě fungovat dobře, z dlouhodobého hlediska je jejich používání nevhodné. Jde pak zejména o jejich neschopnost dobře brzdit a zatáčet. V tom se nemůže zimní pneumatika těm letním rovnat na suchu ani při teplotách kolem nuly, natož pak ve třicetistupňovém vedru na rozpáleném asfaltu.
Řidiči by se měli zamyslet nad tím, že ano ušetří několik set korun za dojetí zimních pneumatik v létě, avšak si neuvědomují, jakému nebezpečí vystavují sebe, přepravované osoby, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
nprap. Zuzana Týřová