Karlovarsko: Nedostatek řidičů může ohrožovat obslužnost regionu

Aktuálně chybí v Karlovarském kraji stovky profesionálních řidičů. Tématem se dlouhodobě zabývá také Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje (KHK KK), která nyní iniciovala jednání s představiteli kraje a zástupci středních škol a regionálních dopravců. Řešením je podle nich motivace studentů k dřívějšímu získání průkazů profesní způsobilosti, propagace profese, ale i možné snížení věkové hranice pro řízení vozů hromadné dopravy.


„Nedostatek profesionálních řidičů je problém, který se rok od roku prohlubuje,” potvrzuje Lenka Mansfeldová, ředitelka KHK KK. „Zájemci o tuto práci musí mít nejen řidičský průkaz vyšších skupin, ale také profesní průkaz řidiče. To je proces, který je náročný časově i finančně. Absolventi středních škol proto často volí jiné zaměstnání, které mohou vykonávat hned. Cílem je tedy motivovat studenty k získání průkazů profesní způsobilosti již během školy. Zároveň jsme otevřeli diskuzi, zda snížit věkovou hranici pro řidiče hromadné autobusové dopravy,“ říká ředitelka Lenka Mansfeldová. 

Často se také hovoří o výraznějším zaměstnávání šoférů ze zahraničí, to ale podle dopravců není řešení. „Průměrný věk našich šoférů je 49 let. Výrazně chybí především generace do 40 let. Je potřeba, aby ze škol vycházelo mnohem více mladých lidí s řidičskými oprávněními C+E a profesními průkazy. Tímto směrem je potřeba zaměřit financování. O takové uchazeče/čky o zaměstnání bude mezi firmami obrovský zájem a bude velká ochota investovat do jejich následného zaučení, rozvoje a odměňování,“ vysvětluje Matyáš Lagarde ze společnosti Lagarde Spedition, který je zároveň jedním ze dvou garantů sekce Doprava při KHK KK. „Věříme, že tato cesta je perspektivnější než získávání nových profesionálních řidičů formou rekvalifikací a příchodů řidičů z okolních států. To je nedostatečné řešení,“ dodává. 

Hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek souhlasí s tím, že je motivace studentů tou správnou cestou: „Karlovarský kraj vnímá významný nedostatek profesionálních řidičů a společně s KHK KK hledá cestu a možnosti, jak tento stav zlepšit. Za nejefektivnější postup považujeme zejména motivaci žáků oborů automechanik, autotronik, ale nejen jich, finančním příspěvkem k získání průkazů profesní způsobilosti. Přijetím tohoto příspěvku se zaváží k tomu,  že po určitou dobu budou pracovat v našem regionu. Kromě této motivace připraví kraj, opět ve spolupráci s KHK KK a zaměstnavateli v autodopravě, propagační kampaň k této profesi, která by svým obsahem, v podobě řady dalších benefitů, měla přilákat zájemce o práci profesionálních řidičů,“ doplňuje hejtman Petr Kulhánek. 

Integrovaná střední škola (ISŠ) v Chebu už na nepříznivý trend zareagovala zavedením nového vzdělávacího programu. „Žáci mají možnost se během prvního ročníku rozhodnout, zda zvolí obor Mechanik opravář motorových vozidel - Automechanik, nebo právě nový obor Mechanik opravář motorových vozidel - Řidič kamionové a osobní dopravy. Řidič kamionové a osobní dopravy má odborný výcvik specializovaný na opravu a diagnostiku převážně nákladních vozidel - kamionů. Absolventi získají řidičský průkaz skupiny B, C, E a školení profesní způsobilosti,“ říká ředitel ISŠ Cheb Jan Homolka a podotýká: „Tento obor se na ISŠ Cheb začal vyučovat od školního roku 2020/2021. V letošním školním roce tak z naší školy vyjdou první absolventi.“ 

V České republice je zhruba 200 tisíc profesionálních řidičů, ale dalších asi 20 tisíc chybí v nákladní dopravě a přibližně 5 tisíc v autobusové dopravě. „Tato situace již ohrožuje kvalitní zajištění autobusové dopravní obslužnosti v regionech,“ upozorňuje Zdeněk Suchan, předseda představenstva společnosti Autobusy Karlovy Vary a druhý garant komorové sekce Doprava. Také on vidí řešení ve větší součinnosti mezi technickými školami a zaměstnavateli, pomoct by ale mohla i úprava legislativy. „Situaci by pomohlo částečně řešit umožnění řízení autobusu mladým od 18 let, na kratších linkách do 50 kilometrů, s potřebným zácvikem a rutinní přepravou na opakujících se trasách. Tuto možnost mají např. mladí v Německu. V kombinaci s oborem řidič by potom technické školy mohly jako součást studia vydávat absolventům řidičské a profesní průkazy jak na nákladní vozidlo (C, C+E), tak na autobus (D, D+E). Dnes může řídit osoba od 18 let pouze nákladní vozidlo, ale autobus až od 21 let. Mladí zájemci o řízení autobusu se tedy většinou vydají cestou jiné profese,“ uzavírá Zdeněk Suchan. 

weby uniweb zprávy

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
weby uniweb

Hlavní zprávy

 

Uniweb weby
seo uniweb