Krásné počasí láká nejen cyklisty, ale i motocyklisty a proto je na místě zopakovat několik rad a doporučení.
Motocyklista je plnohodnotný účastník silničního provozu, i když je motorka menší než auto, proto by se měl podle toho chovat.
Motocykly a jejich jezdci jsou zapojeni do neúměrně vysokého procenta smrtelných a vážných nehod.
Správný motocyklista proto dbá na řádné dodržování bezpečnostních předpisů, dodržuje předepsanou rychlost jízdy, správný způsob a styl jízdy, který přizpůsobuje nejrůznějším podmínkám na silnicích. Ohleduplnost a tolerance je klíčem k bezpečné jízdě.
Jezdec na motorce je mnohem zranitelnější než řidič auta.
Motocyklista by měl umět přizpůsobit jízdu aktuálním povětrnostním podmínkám. Neškodí se před jízdou podívat na předpověď počasí. Prochladnut na motorce není příjemným zážitkem.
Řidič by měl být během jízdy na motorce uvolněný a v pohodě, nervozita, stres, únava nebo podráždění vyvolávají agresivní jízdu. Na jízdu je potřeba soustředění, alkohol ani jiné návykové látky ovlivňující koncentraci pozornosti k řízení nepatří!
Před každou jízdou je potřeba zkontrolovat motorku, tlak v pneumatikách a jejich stav, těsnost motoru a tlumičů, funkčnost brzd, ty by se měly kontrolovat často.
Není dobré jezdit s pocitem, že svému stroji tak úplně nevěříte. První kilometry po zimě je dobré jet v klidném tempu – je dobré dopřát motorce a gumám, aby se ohřály na správnou provozní teplotu.
Podmínkou jízdy na motocyklu je použití přilby, vhodného oblečení, pevná obuv, rukavice.
Oblečení vybírejte s reflexními prvky, kromě jiného pro zvýšení vlastní viditelnosti. V nutném případě postačí i obyčejné reflexní motorkářské zelené kšandy. Být viděn a vidět je důležité!
Zima a prochladnutí zhoršuje práci svalů – od prstů na rukách až po ztuhlý krk nebo křeče v pokrčených chodidlech. Myslete na to, rozhodně je lepší mít toho na sobě víc než míň.
Pokud je to možné, vybírejte oblečení na prodejně, kde si v něm můžete sednout na motorku a vyzkoušet, zda se v něm budete cítit dobře.
Ochrana zad v podobě páteřového chrániče by měla být samozřejmostí. Některé bundy ho mají už zabudovaný. Na trhu jsou i speciální vesty s airbagem, který se v případě nehody nafoukne. Někteří výrobci už dokážou airbagy integrovat i do celých kombinéz, je však nutné počítat s vyšší cenou.
Všechny chrániče, vložky a protektory mají mít svou bezpečnostní atestaci. Na exponovaných místech musí pevně držet, jinak při nehodě neochrání! Čím víc svršků na sobě má motorkář, tím je ochrana větší.
Motorkář by neměl nikdy vyjet bez ochranné přilby.
Při jízdě na motorce je povinná. Dbejte na to, aby měla evropskou homologaci. Při výběru berte raději těsnou, časem se vymačká. Nesmí ale tlačit tak, že by to bylo nesnesitelné. Při dlouhodobém používání ztrácí své vlastnosti (výměna se doporučuje po 5 letech). Vyvarujte se nákupu těch nejlevnějších helem na trhu. Na přilbě se nešetří!
Rukavice mají pro motorkáře nemalý význam. Bez nich ani metr! Zkuste spadnout z výšky židle rukama na asfalt. Pak pochopíte proč. Existuje velký výběr, cení se nepromokavost, rukavice by měly také větrat, aby se ruka nepotila a neklouzala. Rukavice musí na ruce perfektně sedět na všech prstech a na dlaních by se materiál neměl shrnovat. Dražší modely můžou mít na prstu integrovanou gumu, kterou lze za jízdy v případě deště otřít kapky vody.
Boty na motorku musí být pevné, přinejmenším nad kotníky.
Z praxe je známé, že bunda vydrží možná celý život, ale boty na motorku málokdy víc než dvě sezony. Dbejte na správnou velikost, motorkář ovládá nohou množství jemných funkcí motorky, proto by neměla noha v botě „plavat“. Řidič by měl mít cit v nártu i v chodidle. Komfortu u dražších modelů napomáhá vyndavací vnitřní „botička“. Kvalitní voděodolné membrány udrží nohy v suchu i při celodenním dešti. Pokud jezdíte jen v létě, zkuste boty s perforací, která skvěle větrá.
Na závěr malé desatero
• Motocyklista je zranitelný účastník silničního provozu.
• Motocyklista má vždy připevněnou ochrannou přilbu.
• Motocyklista má vhodné oblečení a doplňky s reflexními prvky.
• Motocyklista nesmí jezdit riskantně, nesmí jezdit nepřiměřenou rychlostí. Rychlost musí přizpůsobit stavu vozovky, hustotě provozu, počasí.
• Motocykl má brzdnou dráhu delší než automobil (při rychlosti 100km/h je brzdná dráha 83 metrů, při rychlosti 200km/h je brzdná dráha 280 metrů.
• Mezi pasti na motocyklisty patří spadané listí, olejové skvrny, tramvajové koleje, výtluky, dilatační spáry na mostech, změny povrchu vozovky, dlažební kostky, vyjeté koleje, vodorovné dopravní značení.
• Motocyklista musí počítat se slepými úhly zpětných zrcátek automobilů – když nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič motorkáře nevidí.
• Motocyklista musí mít při předjíždění dostatečný boční odstup od automobilu.
• Motocyklista nepředjíždí zprava – to řidiči nečekají.
• Ani motocyklista nepředjíždí v nepřehledných místech.
por. PhDr. Papežová Zdeňka