Loket: Nová železobetonová zeď v Údolí chrání silnici i dům (TV Západ)

V červnu roku 2020 došlo v obci Údolí u Lokte po přívalových deštích ke zborcení kamenné zdi u rodinného domu. Na dva roky tím omezila dopravu směrem na Horní Slavkov, kdy řidiči museli projíždět úsekem se semafory.

dezinfekce

Opravy letos v březnu zahájila Krajská správa a údržba silnic a od konce června je již trasa volně průjezdná.

"Nejsložitější bylo vyřizování původních papírů a majetkoprávní vypořádání. Proto zahájení realizace trvalo zhruba rok a půl, než jsme mohli zahájit tuto realizaci. Samozřejmě díky geotechnikovi a jeho výsledkům došlo k úpravě projektové dokumentace a úpravě realizace, kdy jsme museli vyztužit více tuto opěrnou zeď. Bylo tam množství kaveren. Právě pod domem paní Papežové, takže co se týká betonu, tak tam bylo třeba trojnásobné množství, než jsme původně plánovali. Takže jsme udělali více výztuží. Byly tady terče zda nedochází k posunu  domu paní Papežové. Naštěstí musím říci, že nedošlo a všechno je v pořádku," popsal Jiří Šlachta, ředitel Krajské správy a údržby silnic.

"Celkové náklady se vyšplhaly na částku 7,2 milionu korun. Z čehož částka 5,2 byla z rozpočtu Karlovarského kraje. Zbytek šel z rozpočtu Krajské správy a údržby silnic," přiblížil neuvolněný člen Zastupitelstva Karlovarského kraje Jan Bureš.  

Nejpozornějším divákem celé rekonstrukce byla bezpochyby paní Papežová, která bydlí v domě donedávna ohroženém sesuvem. 

"Přiváželi, odváželi, neskutečné množství materiálu do toho padlo, což pro mě bylo nepředstavitelné. A nedokázala jsem si představit, že dokáží odstranit asi 80 tun kamení tu bylo nevezeno. A já jsem si říkala, že to nikdy nedají pryč, to je něco šíleného. A představte si, oni přišli s bagrem, já jsem byla někde na nákupu a půlka byla pryč. A najednou jsem viděla už plošinu, říkám, že už se to rýsuje. A to vlastně ještě nic nebylo. A ty vrty co dělali, tak to už musí přežít všechno, snad i zemětřesení," popsala své pocity majitelka domu Monika Papežová. 

Nová opěrná železobetonová zeď dostala navíc vylepšený nátěr.

"V rámci preventivních opatření, protože tato silnice je velmi frekventovaná, solí se tady, takže právě aby nedošlo ke zvýšení koroze, zvýšení chemických postupů na tu konstrukci. Tak proto jsme zvolili lepší nátěr, který by měl vydržet a v případě krýt i drobné spáry, protože opravdu jedná se o 46 metrů dlouhou, která se z osmi dílců. Tzn. že přestože jsou tam dilatační spáry, tak to může pracovat a může to prasknout. Tak proto jsme zvolili kvalitnější nátěr," vysvětlil Šlachta. 

"Teď už je otázka jen, jestli nepozvat případné umělce, kteří se zabývají graffiti designem, jestli by tuto krásnou stěnu nechtěli vyzdobit nějakým moderním uměním," dodal Jan Bureš. 

Během stavby i po jejím skončení se monitoroval  stav svahu. 


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy