„Ten důvod byl praktický a prozaický, protože staré trolejbusy už dosluhují. My jsme v minulém volebním období absolvovali debatu, ve které jsme diskutovali o tom, zda nadále zachovat elektrifikaci ve městské hromadné dopravě nebo se vydat jiným směrem. Celkem bezpečně to vyhrává varianta nadále zelené městské hromadné dopravy s tím, že elektromobily v té době nebo elektrické autobusy byly celkem ještě v plenkách a vzhledem ke kopcovitosti našeho města, by to nebyla dobrá varianta. Takže jsme se celkem jasně dali cestou trolejbusů. Navíc hodně pomohlo to, že v té době byl i vyhlášen dotační titul, v rámci kterého šla většina těch vysokých nákladů sanovat,“ vysvětlil důvody nákupu starosta Mariánských Lázní Martin Kalina.
Trolejbusy v hale zhotovitele procházejí posledními úpravami.
„Teď vstupují do statických zkoušek, následovat budou dynamické zkoušky a poté předání zákazníkovi. Vozy jsou vybaveny pomocným pojezdem na baterie. Tzn., že trolejbusy mohou v podstatě jezdit i mimo trakční vedení, asi 12 až 15 km. Dodány budou v průběhu letošního roku. Český trh pro nás je určitá zpětná vazba k tomu, abychom se mohli odrazit pro zakázky v zahraničí a od zákazníků v České republice dostáváme zpětnou vazbu, která je pro nás cenná. U nás není až tak podstatné, zda je to dopravní podnik, který má sedm nebo sedmdesát trolejbusů, protože stejně většina dopravních podniků objednává vozy postupně,“ popsal Karel Majer, obchodní ředitel Škody Electric.
Financování pořízení nových trolejbusů schválilo Zastupitelstvo města.
„Dotaci obdrží a trolejbusy objednával Městský dopravní podnik, ne přímo samospráva či městský úřad. Takže to jde za nimi. Předfinancování bude zajištěno formou úvěrování s tím, že město tam figuruje jako ručitel. Dotace je 80 milionů s tím, že dopravní podnik má ještě nárok na vratku DPH. Takže z celkových 121 milionů bude zhruba do půl roku zasanováno 80 milionů na dotaci a nějakých 22 milionů na vratce DPH s tím, že tam tedy zůstává necelých 20 milionů a to je ten reálný úvěr, který potom bude rozložen do jednotlivých splátek po dobu 12 let,“ přiblížil detaily Kalina.
Kompletní obnova vozového parku má pro město mimořádný význam. A znamená také dodatečné náklady.
„Byla to samozřejmě velká výzva, ona to i nadále bude, protože kromě dopravních prostředků, což je ta první nejdůležitější fáze, musíme i přikročit k obnově samotné obslužnosti, tzn. všech drátů po městě, k čemuž také bude postupně docházet. Také je potřeba rekonstruovat měnírnu. Máme teď druhé želízko v dotačním ohni, resp. dopravní podnik požádal ještě o speciální dotaci na rekonstrukci měnírny a části trolejového vedení. Teď čekáme, jak se to vyvine a budeme v tom pokračovat. Pro město to znamená vyslání jasného signálu, že nadále trváme na tom, aby městská hromadná doprava fungovala v tom nejekologičtějším možném směru, tzn. plně elektrifikovaná. Trolejbusy budou nyní parciální, tzn. že budou moci část svého výkonu odjet i bez připojení na dráty. Nicméně, pořád je to na elektrické baterky. Nejsou tam vůbec žádné dieselové agregáty, vše čistě na elektřinu,“ dodal starosta Kalina.
Dodavatel uvedl že trolejbusy projdou v nejbližší době statickými zkouškami. Poté je prověří zkušební provoz na zhruba 150 kilometrů než je dopravní podnik převezme.