Podle ministra má každý kraj v České republice trochu jiný systém vzdělávání, proto se rozhodl regiony postupně navštívit a debatovat s jejich představiteli. „S hejtmanem Karlovarského kraje jsme dnes našli cesty, jak zlepšit stav školství a vzdělávání, které se nyní potýká s problémy vyplývajícími i z toho, že jde o strukturálně postižený region. Nicméně vidím progresivní přístup kraje k řešení situace, a proto se ministerstvo školství bude snažit pomoci. To nejdůležitější je ale vůle kraje, ředitelů škol a učitelů, kteří mohou věci měnit,“ zdůraznil Petr Gazdík.
Jedním z hlavních témat se stala problematika nedokončování základní školní docházky či odchodu ze vzdělávání po ukončení základní školy. „Náš kraj je v tomto ohledu statisticky nejhorší v ČR. Vliv na to má zejména celkové sociální klima, vzdělanostní struktura rodin, aktivita ředitelů a učitelů a jejich přístup k dětem. Budeme se proto snažit o tom mluvit se zřizovateli základních škol, což jsou města a obce, ale je to i práce odborů sociálně právní ochrany dětí, které by „problematické“ žáky měly motivovat k dokončení školní docházky,“ popsal hejtman Petr Kulhánek.
Ministr Petr Gazdík nabídl zástupcům kraje, že by se v regionu aplikoval takzvaný střední článek řízení, tedy by zde začal působit tým, jenž školám uleví od zbytečné administrativy. „Podle informací pana ministra se tento střední článek řízení pilotuje ve Svitavách a my budeme prvním krajem, kde tento tým bude pracovat. Školám usnadní práci mimo jiné tím, že jim pomůže s právním poradenstvím, účetnictvím a nabídne další služby. Ředitelé škol a pedagogové se pak více mohou věnovat samotnému vzdělávacímu procesu i sebevzdělávání,“ vysvětlil Petr Kulhánek.
Ministr také přislíbil, že by otevírání nových oborů Západočeské univerzity Karlovarského kraje ministerstvo finančně podpořilo tak, aby univerzita pokryla náklady spojené s personálním zajištěním výuky i samotným provozem. Od nového akademického roku například ZČU v Karlových Varech chystá otevření oboru zaměřeného na kinantropologii, tedy vědu o pohybu člověka.
„Zabývali jsme se také možností pokračovat v základních školách našeho kraje s programem Trenéři ve škole. Program se v regionu vyzkoušel na devíti školách a rádi bychom, aby ho ministerstvo zahrnulo do standardní struktury vzdělávání,“ uvedl hejtman. Program by mohl pomoci řešit deficit pohybové výchovy ve školách a motivovat děti k výběru sportu, kterému se pravidelně budou věnovat.
Zdroj: Krajské listy
Foto: vlada.cz