Jedním z jeho konkrétních úkolů bylo získání kontaktů a zajištění přístupu na Bejrútské letiště kvůli vedení přehledu o distribuci humanitární pomoci, kterou Libanonu poskytují státy EU. To několik dní nebylo možné. S využitím místních kontaktů české ambasády se to nakonec podařilo a EUCP tým přístup i kontakty získal. „Chtěl bych určitě vyzdvihnout pomoc zástupců ambasády, zejména úsilí paní Dagmar Minaříkové, při řešení tohoto úkolu. Bez jejich přispění by to nebylo možné tak rychle vyřešit,“ říká Miroslav Lukeš.
„V týmu EUCP jsem byl na začátku zodpovědný za spolupráci s UCC (USAR Coordination Cell), který koordinoval činnost těchto týmů na místě. Měl jsem vyhodnotit případnou potřebu dalších modulů z evropských zemí (USAR, CBRN, EMT, statici apod.), tj. analyzovat informace z místa výbuchu, z četných jednání se zástupci ministerstev, místní samosprávy a zejména armády, která převzala kompletní řešení následků výbuchu. Výsledky analýzy zaslal EUCP tým na ERCC (Emergency Response Coordination Centre) a členské státy se podle ní mohou řídit v nabídkách modulů nebo další materiální pomoci," popsal svoji činnost Miroslav Lukeš.
Na místě pokračuje v činnosti EUCP tým v redukovaném složení a bude zajišťovat zejména spolupráci se zástupci Libanonské vlády a armády při přijímání a distribuci humanitární pomoci a analýzu dalších potřeb Libanonu při řešení následků výbuchu, ale třeba i podporu pro zvládání nákazy COVID-19, která místní občany a vládu velmi znepokojuje a je i tamní prioritou.
Miroslav Lukeš kromě zkušeností z přípravy na zvládání mimořádných událostí a krizových situací a ze zásahů složek IZS v ČR prošel speciálním výcvikem a nasbíral řadu zkušeností ze zahraničí, např. se podílel na vyhodnocování protipovodňových opatření v Nigérii nebo koordinoval humanitární pomoc na Filipínách po rozsáhlých tropických bouřích (obojí v roce 2013). Naposledy působil v mezinárodním koordinačním týmu po zemětřesení v Nepálu v dubnu 2015. U HZS Karlovarského kraje působí ve funkci vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení.
Zdroj: HZS Karlovarského kraje