Orkán se do České republiky přihnal v pondělí 10. února 2020 nad ránem, kdy meteorologové naměřili na Sněžce nárazy větru o rychlosti neuvěřitelných 184 km/h. Vichřice zasáhla zásobovací území ČEZ Distribuce ve dvou vlnách, ta odpolední byla mnohem silnější a ničivější. Společnost vyhlásila v sedmi krajích kalamitní stav.
V nejhorší okamžik, který nastal v pondělí ve 13.00 hodin odpoledne, bylo bez elektřiny na 306 tisíc odběratelů. Obrovské nasazení montérů i techniků v terénu přineslo v nočních hodinách pozitivní výsledky. Za deset hodin, tedy ve 23.00 hodin, společnost evidovala bez elektřiny již „jen“ 25 tisíc odběratelů. Na odstranění následku orkánu se podílelo pět stovek pracovníků v terénu, na dispečinku i call centru. Povoláni byli také extérní dodavatelé.
Od pondělí do středy vyřídilo call centrum více než 30 tisíc hovorů, portál www.bezstavy navštívilo více než 70 tisíc uživatelů. Pro krizové řízení se již při minulých událostech osvědčil také Krizový informační systém, jehož prostřednictvím bylo starostům a členům krizových štábů nyní rozesláno téměř 29 tisíc SMS. Na webu cezdistribuce.cz se o aktuální situaci informovalo 44 tisíc zákazníků.
Poruchové čety vyjížděly k 2755 poruchám na elektrickém vedení (3 vvn, 869 vn a 1742 nn), ve 141 případech vyměnili energetici pojistky v HDS. Nejčastější příčinou poruch byl pád stromů a větví do vedení, poškozené izolátory, zlomené a stržené sloupy a stožáry na všech napěťových hladinách.
Škody na distribučním zařízení dosáhly 25 milionů korun.
Zdroj: Soňa Holingerová, mluvčí Skupiny ČEZ