31. října na ZŠ Masarykova žáci neusedli do lavic, jak jsou běžně zvyklí. Ve škole totiž probíhal projektový den, jenž představoval tečku za dvouměsíčním projektem v duchu příběhu o Harrym Potterovi. Žáci druhého stupně si s pomocí svých učitelů připravili aktivity pro své mladší spolužáky z prvního stupně. Ti tak celé dopoledne putovali po škole a úkoly za asistence starších plnili: Proběhli si překážkovou drahou s rébusem na konci, seznámili se s bylinkami a rostlinkami všech druhů a vůní, dostali brýle vytisknuté na 3D tiskárně, luštili a hádali, psali brkem, barvili ponožky pro skřítka Dobbyho, a dokonce se vyřádili na skákacím hradu. Večer se žáci v kouzelnických převlecích sešli na slavnosti, kde tančili na diskotéce, mlsali v Hodovní síni dobroty (které připravili spolu s rodiči) a nejmladší se mohli trochu bát na strašidelné stezce školou. Večerní program nakonec uzavřel barevný ohňostroj.
Co se ale dělo celé dva měsíce před slavností? Začátkem září byly třídy rozděleny do kolejí: Nebelvír, Havraspár, Zmijozel a Mrzimor, přičemž každé dítko obdrželo kolejní odznáček. Stejně jako v příběhu o Harrym Potterovi sbíraly koleje body a soutěžily o školní pohár. K jejich získání mohli využít různých cest: Žáci vyráželi se svými rodiči po stopách viteálů, jež byly poschovávány v blízkosti Ostrova, a k nimž všichni obdrželi v prvních týdnech zašifrované nápovědy a souřadnice. Pokud viteál našli, pořídili s ním fotografii, kterou zaslali na ředitelství, následně viteál znovu ukryli. Dalším způsobem, jak vytěžit body, bylo natočení videa s kouzlem nebo kouzelným trikem či připravit oblíbený kouzelnický nápoj, máslový ležák. Každá z kolejí také měla týdenní patronát nad školou. Chystaly si drobný program pro nositele cizích barev, ať už ráno či v průběhu dne, ale také dohlížely na pořádek ve škole, dodržování školního řádu a musely si dávat velký pozor, aby měli všichni jejich členové u sebe kolejní odznak. Body totiž koleje mohly také ztrácet, nejen získávat (například za kázeňské prohřešky, chybějící kolejní odznak apod.). Následně probíhalo ještě sbírání Lega: Žáci mohli přinést nebo se vyfotit s Legem Harryho Pottera. Nemuselo jít o stavebnici původně přímo tematickou, fantazii se meze nekladly, a tak děti mohly tvořit vlastní kouzelné stavby, postavy nebo předměty.
Po celou dobu informoval školu o dění plátek s názvem Denní věštec, kde byly k dispozici nejen aktuality nebo nápovědy k viteálům, ale také rozhovory s učiteli, fotografie a informace z knih.
Cílů projektu bylo více a jsme přesvědčeni, že se je podařilo naplnit: podpořit mezi ročníkovou spolupráci, nejen mezi dětmi i učiteli, zejména mezi prvním a druhým stupněm. Zapojit do „hry“ i rodinné příslušníky a vyzvat je k podpoře dětí. Chtěli jsme také, aby žáci poznali zajímavá místa v blízkosti Ostrova. Aby se dala volnost jejich fantazii, kreativitě, a pracovali nejen na své samostatnosti, ale i na týmové spolupráci. V neposlední řadě jsme se snažili, aby děti na chvíli odložily telefon a sáhly po knize.
Velké poděkování patří všem našim žákům a jejich rodinám, jež se do projektu aktivně zapojovaly a dávaly nám příjemnou zpětnou vazbu, ale také pedagogům, kteří se stali profesory kouzel a celou akci organizovali. Také moc děkujeme Městské knihovně Ostrov, za pomoc při odlovu viteálů, za kreativní a nápadité ukrytí a opatrování jednoho z nich.
Za ZŠ Masarykova Ostrov Lenka Čalounová