Dvě místní průmyslové zóny navíc chystají rozšíření, jak potvrdil i předseda Výboru pro regionální rozvoj Pavel Čekan.
„Musím říct, že jsem i jako místostarosta hrdý na to, že Ostrov se stává takovou druhou výspou průmyslových zón, protože po chebské průmyslové zóně i Ostrov v rámci dvou průmyslových zón, tzv. severu a jihu, je zajímavou lokací právě pro investory a výstavbu průmyslových hal,“ uvedl místostarosta Ostrova Pavel Čekan.
Klíčový zájem regionu je na provozech s vyšší přidanou hodnotou.
„Ta představa je taková, že by to bylo ideální, kdyby to byla opravdu výroba. To znamená od začátku, od toho projektu až po ten samotný výrobek, to znamená po to jeho finále. Nicméně dneska už ten průmysl takhle nebo v tuto chvíli ten průmysl takhle nefunguje a většinou jsou to jednotlivé výrobní závody, které vyrábějí nějaké segmenty nebo díly a postupně se z toho skládá výrobek,“ popsal místostarosta.
Jedním z příkladů je firma WITTE, se svými 2500 zaměstnanci druhý největší zaměstnavatel v Karlovarském kraji. Od roku 2016, kdy byl zahájen provoz v průmyslové zóně Ostrov - Jih, zde nachází práci 650 lidí. V třísměnném provozu s plně automatickou lakovací linkou se také lisují a montují ročně desítky milionů vnějších dveřních klik ve stovkách barevných odstínů. Zároveň připravují novou výrobní halu pro automobilku BMW.
„Budeme se nějakým způsobem v dalších letech rozrůstat, ale ne tady na té lokaci, ale na lokaci kousek vedle, kterou dneska pracovně nazýváme Ostrov II, kde by mělo vzniknout nějakých dvě stě padesát až tři sta padesát nových pracovních míst. A ten konečný dopad do těch čísel uvidíme podle toho, jak se bude vyvíjet automobilový průmysl, který se momentálně teď hodně transformuje v podobě té elektromobility,“ přiblížil plány Michal Hornák, generální ředitel české pobočky WITTE Automotive Czechia.
Kvůli obecnému nedostatku kvalifikovaných sil mají ve WITTE tzv. tréninkový provoz, kde si lidi sami zaučí. Zaměstnanci potřebují podle vedení firmy především perspektivu pro další rozvoj.
„Dříve se nabírali lidi na základě kompetence. A ty firmy si vlastně, když to řeknu, vybírali podle kompetence toho nejlepšího a hledali lidi, kteří už jsou hotoví "Supermani". Dnes, a WITTE je toho myslím představitelem, my hledáme lidi, kteří chtějí s námi sdílet firemní kulturu, hodnoty, chtějí se učit, chtějí s námi růst a nemyslím si, že bychom byli místo, které je jenom pro nějakou určitou věkovou skupinu nebo pro nějaký typ člověka. Pokud jste člověk, který chce něco tvořit, pokud jste člověk, který má trochu technického vnímání anebo i vnímání lidí, protože ti jsou dnes v tom byznysu strašně důležití, tak tady najdete uplatnění. A my ten celý proces se snažíme teď změnit, abychom nabírali talenty. Nenabírali jsme ve své podstatě doopravdy hotové lidi – nejsou – a ta spolupráce lidí tak není drivovaná kompetencí, ale právě tím přístupem a tou shodou na hodnotách. A to je to, co je pro nás mnohem důležitější a věříme, že i udržíme více lidí a budeme tak mnohem více prospěšnější,“ vysvětlil hlavní rozdíl v dnešních požadavcích na zaměstnance ředitel.
V plánech se počítá také s méně náročnou prací pro zaměstnance 55+.
„Naši výrobní dravci, jak já říkám výrobákům, kterým jsem taky kdysi býval, tak vám říkají ne, ne, ne, ne, ne, ne. My potřebujeme lidi, ne na tři směny a tohle nejde. My okolo, kteří máme hodně starostí s tím shánět lidi, tak říkáme, no ale měli bychom se nad tím zamyslet, že ta cesta, kterou my se teď budeme ubírat, tak je jak kombinovat ty kalendáře a jaké je procento lidí, které může být mimo ten trojsměnný systém a jak to uřídit společně s těmi lidmi ve výrobě. A druhý a hodně významný krok tak přichází s naším rozšířením tady v ČR. My budeme vytvářet centrum na výrobu náhradních dílů a v tom centru na výrobu náhradních dílů si budeme moci dovolit zaměstnat i lidi 55+ a lidi, kteří doopravdy jsou i nějakým způsobem částečně handicapovaní nebo omezení. A tento koncept tak bude hodně prospěšný nejenom nám, ale i regionu. A já doufám, že se nám to po těch všech uvolněních, validacích podaří a tuto naši představu o tom, jak pomoci zase regionu tak naplníme,“ dodal Hornák.
Další průmyslová zóna Ostrov – Sever developerské společnosti Panattoni, se již na své rozšíření intenzivně připravuje. Na místě po bývalém areálu výrobce trolejbusů Škody Ostrov působí firma Amphenol Tuchel Industrial – výrobce konektorů, kabelových svazků nebo čteček čipových karet. K ní, v nové 5hektarové hale, přibude logistické centrum s náhradními díly pro auta. Velkou výhodou obou průmyslových zón jsou dobrá dopravní napojení z obchvatu města.