„Je to společný projekt Karlovarského kraje, Plzeňského kraje a Českých drah. České dráhy jsou žadatelem o dotaci, která činí 85 % celkových nákladů na pořízení vlaků. Provozní náklady máme pak rozděleny podle km, na kterém území kraje vlaky jezdí, vychází to přibližně na dvě třetiny nákladů pro Karlovarský kraj a zbytek jde za Plzeňským krajem,“ popsal náměstek hejtmana Karlovarského kraje Martin Hurajčík.
„První jednotka je ve stádiu konečné montáže. Montáž bude ukončena v květnu letošního roku. Následně bude jednotka nasazena do zkoušek. Další jednotka je ve stádiu povrchové úpravy, je vyrobena skříň. Jedná se o povrchové úpravy a v nejbližší době půjde na montáž, zhruba v průběhu jednoho měsíce. Další dvě jednotky mají vyrobeny skříně a v tuto chvíli jsou připraveny pro povrchovou úpravu a následně také půjdou na montáž. Postupně budou všechny tyto jednotky ve výrobně dokončeny zhruba od května do listopadu letošního roku. Následně tyto všechny půjdou do zkoušek a do nějakého homologačního procesu tak, aby byly dodány do provozu v dubnu příštího roku,“ vysvětlil ředitel prodeje firmy Škoda Transportation a.s. Ivo Gurňák.
Model vychází z osvědčeného RegioPanteru, který brázdí koleje od roku 2012. A má oproti němu řadu vylepšení.
„Jednak je tam aplikována již nová legislativa, nové požadavky technických norem s tím, že jsou tam zároveň aplikovány zákaznické požadavky – na lepší wifi a informační systém, jiné uspořádání interiéru, Jednotka bude již vybavena zabezpečovacím systémem ETCS. Z vlastní strany jsme tam zároveň provedli celou řadu úprav, kdy na exteriéru to není vidět, ale byly provedeny - kompletní facelift interiéru vozidla, obložení sedadel, celkové uspořádání z oblasti pro handicapované cestující, toalety apod. Takže ta jednotka z tohoto pohledu bych řekl že je komfortnější. Zároveň jsme tam provedli celou řadu úprav s respektem na vysokou spolehlivost, provozuschopnost a náklady na údržbu,“ dodal Gurňák.
Jedna souprava složená ze dvou vagónů pojme 140 cestujících, dva invalidní vozíky, 9 kol a 4 kočárky. Čtveřicí dveří se šířkou 150 centimetrů se bude nastupovat a vystupovat mnohem rychleji. Spolu s vylepšenými jízdními vlastnostmi tak bude tento spěšný vlak jen o 6 minut pomalejší než rychlík. A to bude stavět ve více zastávkách.
„Ta jednotka má max. rychlost 160 km/h, zrychlení 1 m/s s tím, že výkonově je zhruba 1,3 MW,“ přiblížil Gurňák.
„Je to produkt, který zde chyběl, spěšné vlaky, které by spojovaly tyto dva regiony. Budou mít i synergii v dálkové dopravě, protože mezi dvouhodinový rychlíkový takt bude vložen dvouhodinový takt spěšných vlaků, které poté budou mít přípoje v Plzni na západní expresy jak do Prahy, tak i do Mnichova. Budou to samozřejmě nová moderní vozidla, nejmodernější generace. V Karlovarském kraji co se týče modernizace máme obnovu vozidlového parku na dobré úrovni, skoro 80 % je buď nových nebo modernizovaných, tak to je další posílení. Je to moderní elektrická trakce a to nám zase uvolní motorové jednotky na neelektrifikované trati, kde budou posílena stará vozidla,“ doplnil pohled ředitel regionálního centra Českých Drah Vladimír Omelka.
Kromě zvýšeného komfortu pro cestující pomohou nové soupravy i ekologii provozu.
„Je tam wifi, nabíjení, moderní informační systém. Jeden z hlavních přínosů je také ekologie. V současné době nám na trati jezdí dieselové vlaky, toto je elektrika, takže i ta hlučnost, emise jsou úplně někde jinde,“ rozvinul podrobnosti Hurajčík.
Pokud se vlaky na trati Karlovy Vary – Sokolov – Cheb – Mariánské Lázně – Plzeň osvědčí, mohou kraje získat až 85% dotaci z evropských fondů. Zakázku hradí ze dvou třetin Karlovarský kraj a z jedné třetiny kraj Plzeňský.
Poznámka redakce: jestliže hledáte oficiální zprávy města Plzně, klikněte na stránku zprávy z Plzně.