„Jsou to autobusy, které Karlovarský kraj pořizuje z dotace. Ta dotace je historicky asi největší dotace, kterou Karlovarský kraj získal. To znamená 600 milionů korun. Všechny autobusy jsou na plyn, to znamená s podstatně menšími exhalacemi, a tedy zátěží pro životní prostředí v Karlovarském kraji. A těch autobusů, kterých bude do konce roku 150 a po Novém roce ještě dalších dvacet, tak vyjedou od prvního ledna na linky v Karlovarském kraji na ty příměstské linky, které dneska zajišťují různí dopravci,“ uvedl neuvolněný zastupitel Karlovarského kraje Jan Bureš.
Zástupci Kraje poděkovali během slavnostního představení svým předchůdcům, jmenovitě Martinovi Hurajčíkovi, úředníkům Kraje a dalším, kteří se podíleli na realizaci zakázky. Bezbariérové autobusy jsou dodány ve dvou velikostech a jsou určené výhradně pro meziměstskou dopravu. Zajímavostí je také výpočet, že nové autobusy za 10 let provozu vypustí zhruba o 12 tisíc tun pevných částic do vzduchu méně, než ty současné.
„Je 109 autobusů malých a 61 autobusů středních. Vychází to z výpočtů, které jsme si dělali pro potřeby kraje, aby ta doprava byla optimální. A jsou to autobusy jednak české značky SOR Libchavy a pak ze slovenské továrny, která se jmenuje Rošero. Autobusy budou jezdit na linkách v Karlovarském kraji, na těch meziměstských linkách, na MHD jezdit nemohou, protože to dotace neumožňuje. My podle pravidel dotace je musíme používat právě pouze na tu meziměstskou dopravu. To znamená ta klasická linka typu třeba Cheb - Aš, Ostrov - Karlovy Vary, Žlutice - Nejdek a podobně,“ popsal zastupitel.
Autobusy, které budou podle plánu jezdit minimálně deset let, mají kromě informačního systému, kamerového systému a klimatizace také integrovanou Wi-Fi síť a nabíječky na telefony. Provozovatelem většiny bude Dopravní podnik Karlovy Vary. V kraji postupně vznikne síť plnících stanic, většina z nich už je v provozu. Starost o zajištění provozu bude na dopravci, který bude potřebovat nové řidiče.
„Musí se s tím nějakým způsobem popasovat. Zatím nemáme signály, že by s tím měli nějaké výraznější problémy. Taky je třeba si uvědomit, že tím, že od Nového roku vlastně někteří dopravci už nebudou poskytovat pro Kraj tuto službu, tak samozřejmě jejich šoféři budou mít možnost celkem elegantně přejít k novému dopravci,“ dodal Bureš.
Od nového roku se také sjednotí se dopravní karta - akceptována bude Karlovarská karta, Plzeňská karta, Chebská karta, Mariánka i In Karta. Spoje zůstanou takřka beze změny a bližší informace budou vkládány na nový web www.autobusempokraji.cz.