„Tématem - tím hlavním, na velkém sále je obchodování fiktivních firem. V letošním roce k nám přijely fiktivní firmy ze vzdálenějších měst – z Teplic, Plzně, Žatce, ale i z Mariánských Lázní, Karlových Varů. Pak je k tomu doprovodný program. Letos je doprovodný program tématicky zaměřen na venkovský styl a venkov. Tzn., když vidíte výrobky - představujeme cukrářské a pekařské výrobky žáků, tabule a výrobky kuchařů a číšníků, tak vše je naaranžováno ve stylu vintage a venkov,“ popsala ředitelka Živnostenské školy Ilona Medunová.
Návštěvníci veletrhu mohli hlasovat o nejhezčí výrobek jmenovaných oborů včetně slavnostní tabule, ale také se nechat nalíčit nebo si upravit nehty a účes.
„A v letošním roce zde máme velkou přehlídku toho, jak pracují truhláři, je tady i výstavka různých materiálů, nástrojů, se kterými pracují. A co se týká oborů stravovacích – kuchař, číšník, tak tam máte celou škálu příborů, nástrojů, se kterými pracují a na co jsou určeny, což je víceméně taková motivační a praktická část pro návštěvníky ze základních škol, aby se orientovali, co je náplní,“ dodala Medunová.
Na celkem 24 fiktivních firem se během dne přišly podívat stovky žáků ze sokolovských a karlovarských škol. Některé firmy se zúčastnily již vícekrát, protože se předávají po ukončení studia.
„Jsou tam změny. Musí tvořit nové katalogy, vizitky, ale předmět činnosti, podnikání, tak v rámci možností vždy pro ně zůstává stejný. Je těžké se opět zaregistrovat nebo si vybrat novou firmu. Taková specifická v CEFIFu je firma Autoškola, protože to jsou službové předměty, činnosti podnikání firem, jsou opravdu náročné. Žáci si je nechtějí moc vybírat. Ty službové se opravdu špatně prezentují na veletrzích. Nicméně prodej a výroba je opravdu jednoduchá činnost, kterou můžeme kdykoli a kdekoli přednášet či předvést. Hodnocení – největší a nejtěžší práci mají hodnotitelé, kteří hodnotí stánek jako takový. Hodnotí se vzhled stánku, design i nápad. Ale, co je opravdu důležité, zda umí komunikovat se zákazníkem v cizím jazyce – angličtina, němčina – to je jedno. Dále musí umět vyplnit správně účetní doklady – faktury, objednávky. Body se snižují, když firma špatně vyplní doklad, např. pokladní, či s sebou nemají živnostenský list. To jsou právě ty kontroly, co komise provádí. Co se týče katalogů, vizitek – to je zase práce kolegy, který je v tomto povolání velice kovaný. Musíme mít výtvarnické schopnosti a hlavně, jak to vše usadit do katalogu, jaké rozměry má mít vizitka a tak podobně. Co se týče učebních oborů, tak tam se také hodnotí – máme takový box, kde si každý může vybrat, který se jim nejvíce líbil, podle toho zadá svoje hodnocení a hodí si to do té schránky. Pak se to nasčítá a vyhodnotí se ten nejlepší,“ vysvětlila Angelika Klímová, učitelka ekonomických předmětů.
V doprovodném programu se představil houslista Patrik Filo. Zatančily také členky skupiny Glamour.
Velkou a dlouholetou podporu mají organizátoři od města Sokolova.
„Zpočátku, právě tato Živnostenská škola akce a veletrh fiktivních firem pořádala z grantových financí za menšího přispění Krajského úřadu a města Sokolova, ale postupně jak odpadly grantové finance, tak jsme si řekli, že stojí za to takhle krásnou a bohatou akci v Sokolově dělat natrvalo. My jsme pomáhali vždy, ale v letošním roce město Sokolov a Městský dům kultury v Sokolově do toho vstoupil coby spolupořadatel, a ta naše spoluúčast na konání a realizaci této akce je o to větší,“ potvrdil zájem města jeho místostarosta Jan Picka.
Mezi katalogy získala třetí místo firma Bibliothek Trix s.r.o., druhá skončila KIQ PLASTIQ s.r.o. a vítězství brala společnost Skalpel s.r.o.
Třetí nejlepší elektronickou prezentaci vytvořila firma FreeSport s.r.o., druhou Rubín s.r.o. a prvenství získala firma Cleaners s.r.o.
Vizitky přinesly třetí místo zástupcům ze slovenské Šaľy, firmě Healt And Body Academy s.r.o. Druhé nejhezčí pak měla společnost Zdravej kancl s.r.o.. Podruhé si, a tentokrát pro první cenu, přišli zástupci firmy KIQ PLASTIQ s.r.o.
Se svými firemními slogany uspěly již dříve oceněné firmy – třetí Cleaners s.r.o., druzí opět KIQ PLASTIQ s.r.o. a první domácí Bibliothek Trix s.r.o.
Majitelé Skalpel s.r.o. si odnesli třetí místo i za stánek. Druhé místo získal stánek firmy Adriana Bartlová, Králíci se živým exponátem. Pohár pro vítěze obdrželi členové firmy Zdravej kancl s.r.o. Zvláštní cenu starostky města Sokolova pak získala firma CVAK s.r.o.