Hlavními tématy, která se budou v obřím, šestisethektarovém areálu řešit jsou asistenční systémy včetně parkování pomocí mobilní aplikace, elektromobilita obecně a především vývoj autonomních vozidel. Ty mají řidičům pomáhat v bezpečnější jízdě.
"Aktuálně jsme zhruba v polovině toho projektu a máme hotové již dva moduly, nicméně už zde probíhá zkušební testování a plný provoz by měl být v druhé polovině příštího roku. Sokolov jsme vybrali z několika důvodů. A tím prvním je vzdálenost od Mnichova, což je 2,5 hodiny, dalším důvodem byla i celková plocha toho areálu, která činí 600 hektarů a v neposlední řadě se jedná i o brownfield, to znamená, že rekultivujeme část pozemku, který předtím byl určen k nějakým jiným potřebám. Aktuálně už nabíráme nové zaměstnance. V momentě, kdy bude areál v plném provozu, tzn. v polovině příštího roku, se bavíme přibližně o stovce zaměstnanců, nejen našich zaměstnanců jako hlavních, ale i ze strany obchodních partnerů a dodavatelů. A snažíme se zaměstnat zde žijící občany, tzn. české občany, ale není to jen o tomto regionu. Jsme samozřejmě otevřeni přijmout kohokoliv, kdo se přihlásí a hledáme schopné a motivované zaměstnance a zájemce. Hledáme zaměstnance do servisních dílen, ale zároveň také kolegy, kteří se budou starat třeba o bezpečnost nebo zajištění chodu tohoto vývojového centra," uvedl během zahájení Andreas Heb, projektový manažer BMW Group.
Automobilka zatím do vývojového centra investovala více než 300 milionů EUR.
"Je to obrovský impuls, co se týče nového odvětví moderních technologií s vysoce kvalifikovanými pozicemi jak pro obyvatele regionu, tak ale i pro obyvatele nově příchozí. A do budoucna další rozvoj tohoto areálu, ze kterého budou těžit automobilky BMW po celém světě," vyzdvihl roli vývojového centra hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.
Sokolovský polygon podporuje Karlovarský kraj také investičně.
"Je to obecně vybudování té obslužné dopravní infrastruktury, teď posledních zhruba 50 milionů korun jde do parkoviště, které by mělo být hotovo v červnu 2023," dodal hejtman.
Během ukázkového dne byly účastníkům přelepeny čočky na mobilních telefonech a v areálu bylo možné natáčet jen ve dvou vyhrazených místech – na technologické multifunkční ploše, což je mimořádně rovný rovný asfaltový čtverec o rozměru 300 krát 300 metrů a šestikilometrovém dálničním okruhu.
BMW na ploše využívá pohyblivé tzv. platformy, na nichž jsou umístěné makety automobilu, motorkáře, cyklisty a chodce. S těmito pohyblivými terči probíhají nejrůznější testovací scénáře, které simulují kolizní situace v reálném provozu. Účastníci tak mohli vidět situaci, kdy vůz řítící se 160kilometrovou rychlostí, jehož řidič přehlédne zastavující vozidlo před sebou, samočinně zabrzdí. Nebo scénář, při kterém řidič při odbočování vlevo nedá přednost. A také cyklistu, jež nečekaně vjede na přechod. Makety jsou kvůli maximální bezpečnosti velmi nízké a jejich podvozky mají minimální světlou výšku tak, aby je v případě selhání přednárazových systémů vůz přejel. Platformy automobilu nebo motocyklisty jsou vyrobeny z měkké pěny a automobil je při nárazu z plošiny pouze shodí. Případná poškození testovaných vozů jsou minimální.
S velkým zájmem se setkala ukázka parkovacího asistenta, který funguje v mobilní aplikaci.
Druhým místem, kde si mohli návštěvníci dokonce vyzkoušet jízdu s profesionálním testovacím řidičem, byl zmíněný dálniční okruh. Řidič během jízdy předvedl v akci nejrůznější asistenční systémy ve voze – překážky na vozovce, nebezpečné přiblížení souběžně jedoucího vozu či varování před rychlou nebo příliš pomalou jízdou.
V technologickém areálu, kde má v budoucnu na 25 kilometrech tratí souběžně fungovat až 100 testovacích aut, bude možné provádět i homologace vozidel jiných značek.