V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut za 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Legendární Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.
Vlaky jsou dnes o třetinu rychlejší
Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší, než je tomu dnes. Pouze nejrychlejší Slovenská strela dokázala těsně prolomit cestovní rychlost 80 km/hod. Expres Ostravan, který spojoval Ostravu s Prahou a v roce 1989 byl považován za jeden z nejkomfortnějších a nejrychlejších vlaků Československa, dosahoval rychlosti jen kolem 78 km/hod. Průměrná rychlost ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem 50 až 60 km/hod.
Dnes jsou expresy na koridorech až o třetinu rychlejší. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. a doba jízdy je podstatně kratší. Z Prahy do Brna se dostanete za 2,5 hodiny. O neskutečné 3 hodiny se zkrátila cesta z Prahy do Košic. SC Pendolino Košičan ji urazí za 7 a čtvrt hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod. Cestování se nezrychlilo jen na koridorech. Méně času dnes stráví lidé na cestě i na dalších relacích. Kupříkladu cesta z Prahy do Hradce Králové je přibližně o 20 minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila dokonce o hodinu.
Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019 | ||
Relace | Přibližná doba jízdy 1989 | Přibližná doba jízdy 2019 |
Praha – Ostrava | 4,5 hod. | 3 hod. |
Praha – Ústí nad Labem | 1,5 hod. | 1 hod. |
Praha – Cheb | 4 hodiny | 2 a 3/4 hod. |
Praha – Bratislava | 5,5 hod. | 4 hod. |
Praha – Vídeň | 5 a 3/4 hod. | 4 hod. |
Praha – Berlín | 6,5 hod. | 4 hod. |
Praha – Budapešť | 8,5 hod. | 6,5 hod. |
Praha – Košice | 10 a 1/4 hod. | 7 a 1/4 hod. |
Místo dřevěných lavic vagóny s klimatizací
Podstatným způsobem vzrostl také komfort a nabídka spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů. Na některých tratích tehdy ještě jezdily vagóny s dřevěnými lavicemi a dráhy nedisponovaly vůbec žádnými moderními vagóny například s klimatizací. Dnes už vypravují na své linky více než 1 200 vozů s klimatizací. Rozšířily se také moderní služby. Kolem tisícovky vlaků dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a podobný počet spojů je vybaveno elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Kolem 5 tisíc spojů nabízí bezbariérové cestování.
Zdroj: Mgr. Petr Šťáhlavský, oborový specialista, České dráhy, a.s.,