Proč se bez něj „neobejdete“? Protože vám pomůže s organizací práce, zefektivní procesy a ušetří spoustu času. Jenomže po kterém produktu sáhnout a jak se zorientovat v moři možností? Tento článek vám poslouží jako kompas, který vás navede na bezpečnou trasu.
Ještě než začnete aktivně hledat ideální informační systém, musíte vzít na vědomí, že se potřeby živnostníka a větší firmy diametrálně liší. Jednotlivec či menší firma obvykle potřebuje základní funkce pro správu faktur, skladu a kontaktů. V takovém případě může stačit sofistikovaný ekonomický software. Velký subjekt naopak vyžaduje komplexní řešení s pokročilými funkcemi, možností propojení s dalšími systémy a robustním zabezpečením.
Jak vybrat informační systém? Než se pustíte do procházení konkrétních nabídek, ujasněte si, co od softwaru očekáváte. Zamyslete se především nad těmito otázkami:
Jaké funkce potřebujete? Jde vám především o ty základní (tj. faktury, kontakty, sklad), nebo již vyžadujete pokročilejší funkcionalitu (např. CRM, výroba, projektové řízení)?
Zásadní je také otázka, kolik uživatelů bude software používat. A samozřejmě i to, jaký máte rozpočet. Investice do implementace firemního informačního systému musí být citlivá, s ohledem na cash flow.
V neposlední řadě myslete i na zdánlivě nepodstatné detaily (které vás ovšem mohou v budoucnu zachránit). Jaké máte požadavky na podporu a servis? A je pro vás důležitá cloudová dostupnost?
Nepodceňujte plánování v delším časovém horizontu. Jasně si proto definujte své aktuální, ale i budoucí potřeby a požadavky.
Nebojte se zeptat. Oslovte kamarády, kolegy nebo online fóra a zeptejte se na jejich zkušenosti.
Čtěte dostupné recenze a srovnání. Na internetu jich najdete spoustu.
Pokud je to možné, vyzkoušejte si bezplatnou verzi. Anebo dodavatele požádejte, aby vám dané řešení důkladně představil.
Nezapomeňte se zeptat na dostupnost uživatelské podpory. Kvalitní zákaznický servis je alfou a omegou bezproblémového používání softwaru.
Pro živnostníky a malé firmy existuje široká nabídka cenově dostupných informačních systémů, které nabízejí základní funkce pro správu faktur, kontaktů a skladu. Mezi oblíbené systémy patří například ekonomický software RIS od českých vývojářů ze Saul IS.
Větší firmy vyžadují komplexnější informační systém s pokročilými funkcemi a robustním zabezpečení. Mezi oblíbené systémy pro středně velké a větší společnosti patří RIS/RIS.NET a manažerský informační systém TOP-RIS.