pražské metro, nástěnné malby, michal škapa, matěj olmer, veřejné reakce, blog, blogall
Oslava 50. výročí pražského metra přinesla stanici Florenc dvě nástěnné malby od umělců Michala Škapy a Matěje Olmera. Tyto díla, vytvořená během nočních směn, vnímají metro jako „bránu do města“.
V roce 1974 se při otevření první linky metra C z Kačerova na Florenc slavilo speciálním Metro dezertem. O padesát let později je metru vzdána pocta v podobě uměleckých děl. Výtvarníci Michal Škapa a Matěj Olmer vytvořili dvě monumentální malby, které nyní zdobí stěny stanice Florenc. Tyto malby, měřící okolo čtyřiceti metrů na délku, vznikaly během sedmi nočních směn od 1:00 do 3:20, kdy byla linka uzavřena a vypnut proud.Michal Škapa, významná postava české graffiti scény, vnímá metro jako "bránu do města". Vzpomíná na dobu, kdy se otevřela stanice metra Želivského poblíž jeho domova. Jeho dílo, nazvané Město M, je koláží městských motivů, které evokují navigační systémy a značení v metru.
Na druhé straně, Matěj Olmer přináší volnější a gestičtější přístup se svou malbou Krajina posedlá tmou. Olmer popisuje metro jako "krevní systém organismu města" a jeho dílo čerpá inspiraci ze spirituální a poloviční abstraktní krajiny, zkombinované s temnotou podzemí, což je citace písně Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra.
Vernisáž, která se konala během běžného provozu metra, zahájila Marie Foltánová z Galerie hlavního města Prahy. Uvedla, že tato díla jsou součástí většího projektu LCL v rámci programu Umění pro město a že se plánuje vytváření dalších maleb na dalších stanicích linky C.
Reakce cestujících na nové malby byly smíšené. Magdalena a Tereza, které přišly na vernisáž, ocenily práci umělců a vylepšení vzhledu pražského metra. "Je to skvělé zvelebení metra," poznamenala Tereza. Naopak jiný cestující, který si nepřál být jmenován, vyjádřil názor, že malby do metra nepatří a doufá, že budou jen dočasné.
Na sociálních sítích se objevily otázky, proč město na jedné straně vytlačuje graffiti z veřejného prostoru a na druhé straně podporuje legální street art projekty. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib vysvětlil, že malby nejsou ilegální graffiti, ale umělecké zakázky.
Tento projekt přináší současné umění do každodenního života cestujících a nabízí nový pohled na umělecký potenciál městské infrastruktury. Jak budou malby na Florenci přijímány širokou veřejností, ukáže až čas. Někteří je považují za obohacení každodenního života, zatímco jiní tvrdí, že moderní umění do metra nepatří.