spěšné vlaky, karlovy vary, plzeň, obsluha, zkušební provoz, souprava
V úterý ráno vyjela do provozu na nedávno zavedenou linku spěšných vlaků Plzeň – Karlovy Vary první ze čtyř zcela nových dvouvozových, bezbariérových a klimatizovaných jednotek RegioPanter z plzeňské společnosti Škoda Transportation. Postupně převezmou moderní elektrické soupravy provoz všech spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů. Do zkušebního provozu tak budou uvedeny všechny čtyři jednotky určené pro tuto mezikrajskou linku.
„Na přání regionů jsme objednali výrobu 50 dvouvozových jednotek a dalších 29 třívozových souprav typu RegioPanter. První čtyři jednotky z těchto kontraktů jsme minulý týden uvedli do provozu na páteřních tratích Plzeňského a Karlovarského kraje. Přibližně ve dvouhodinových intervalech obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží. Nové spěšné vlaky zrychlené linky P1 Západ provozujeme od června letošního roku, cestujícím tak přinesly četnější a pravidelnější nabídku vlakových spojů mezi oběma krajskými městy, spoje jsou ale výhodné i pro cestující z menších sídel na trase, které tyto spoje obsluhují. Vzniklo například nové přímé spojení Svojšína a Plané u Mariánských Lázní se Sokolovem, Chodovem a Karlovými Vary či naopak Sokolova a Kynšperku nad Ohří s Plzní,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.
Spěšné vlaky doplňují nabídku dálkových vlaků na trati 178 mezi Plzní a Chebem a díky přípojům na Západní expresy mnichovské větve linky Ex 6 navíc zajišťují nová přestupní spojení dále do Domažlic a Mnichova nebo do Prahy. Trať Plzeň – Cheb ujedou za hodinu a půl, tedy za dobu pouze o 11 minut delší než expresy. Celou trasu mezi krajskými městy Plzní a Karlovými Vary pak urazí za 2 hodiny a 23 minut.
Komfort jako v expresu: klimatizace, Wi-Fi a bezbariérový nástup
Pořízení nových souprav zapadá do Strategie Českých drah do roku 2030, která počítá s rozšiřováním služeb a odstraňováním bariér pro cestování.
„Regionální soupravy RegioPanter nabídnou na západočeských tratích podobný komfort, jako mají nejmodernější dálkové vlaky. Cestující mají v klimatizovaných oddílech k dispozici Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky, jako jsou mobily, tablety nebo notebooky. Cestujícím s kojenci nabízejí přebalovací pult a lidem na vozíku komfortní bezbariérové cestování. Úplnou novinkou u nás v republice je i speciální zásuvka pro dobíjení elektrických vozíků,“ doplňuje Jiří Ješeta.
Další soupravy RegioPanter budou dodány ještě v letošním roce pro regionální linku P2 Klatovy – Plzeň – Rokycany – Zdice – Beroun a následovat budou také soupravy pro Jihočeský kraj a Vysočinu. Následně budou dodány třívozové jednotky pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj.
Kvůli pandemii COVID-19 došlo ke zdržení dodávky jednotek oproti původnímu plánu. Nový harmonogram počítal s jejich zprovozněním nejpozději od prosincové změny jízdního řádu. Nakonec jsou jednotky uvedeny do zkušebního provozu s cestujícími již v polovině srpna.
Nové soupravy typu RegioPanter nabízejí
• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
• prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem přístupné také osobám na vozíku a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
• doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, bezplatná palubní Wi-Fi síť,
• sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a LED čtecí lampičky nad sedadly v rámech na umístění zavazadel
• úplnou novinkou v České republice je vybavení vlaků zásuvkou 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
• dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, 8 jízdních kol a spoluzavazadel;
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Základní parametry jednotek RegioPanter řady 650.2
• maximální rychlost 160 km/h;
• výkon 1320 kW;
• délka 52,9 m;
• počet míst k sezení 140, z toho 8 v 1. třídě;
• hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun;
• bezbariérová – nízkopodlažní;
• napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
• vlakový zabezpečovací systém ETCS.
Zdroj: Mgr. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD