Galerie 4 – galerie fotografie zve na výstavu německého fotografa a pedagoga, Thomase Brennera, která představí fotografie ze sérií Hranice, Válka a mír, Trh a moc, Poslední inscenace, Klášter, Prázdnota a 3 instalace na téma Vánoce.
Thomas Brenner od poloviny osmdesátých let inscenuje „skutečnost“ prostřednictvím objektivu fotoaparátu. Obrazem vypráví příběhy, které jsou vkulminačním bodě svého průběhu zhuštěny do událostí nebo situací. Jde mu u toho stejně o stavy a vztahy, které včitelné konstelaci tvoří obraz.
Pro tento typ fotografie je základním prvkem inscenace nebo konstrukce. Chápeme-li pojem inscenování dostatečně široce, pak se ukazuje, že každá fotografie je inscenovaná, protože každé fotografii předchází záměr pořídit snímek, a tak vzniká kontext, který vytváří symbolický postoj tvorby obrazu. Thomas Brenner posouvá obvyklý postoj tím, že ironicky – někdy taky sarkasticky – přeruší „realitu“, která má být fotografována. Jeho obrazový detail se stává jevištěm, na němž je inscenováno představení sherci a rekvizitami. Pózy, kostýmy, ale také osvětlení hrají, stejně jako vdivadle, rozhodující roli. Světlo a barva jsou často transformačními prostředky, takže se fotografie používá kinscenaci a inscenace knávrhu fotografického obrazu. To poslední je to, co zůstává. Vtomto ohledu, navzdory propracovaným aranžmá před fotoaparátem, je fotografický obraz kvintesencí, jakýsi protažený „rozhodující okamžik“. Volba tohoto okamžiku se však zdá být libovolná, protože před a po nemusí nutně vycházet zvybraného snímku. Když se vdivadle zvedne opona, my jako diváci, okamžitě zaregistrujeme vytržení znašich všedních dní. Podobně se Thomas Brenner snaží dát svým inscenacím nápovědu: Pozor, toto je inscenace!
Proč se při vší té námaze nevydat rovnou do divadla? Odpověď by mohla naznačovat malý rozdíl: Na jevišti divadla vztahy vznikají nebo zanikají prostřednictvím herců, dialogů, dějů atd. Vobraze je potenciál vztahů, které si jako diváci můžeme a nemusíme uvědomit. Obrazy tedy implikují hypotézy o jevech, které se skrze nás stávají událostmi. Inscenace před kamerou podléhají kritériím obrazů, nikoli akcím. Takové pojmy dobře známe zreklamy. Brenner proto sází na neobvyklá setkání mezi lidmi a věcmi, přehnaná gesta a často absurdně vypadající oblečení. Dokonalost oslavovaných „iluzorních světů“ staví proti iluzím všedního dne, absurditami každodennosti.
Prof. Manfred Schmalriede, 1999
Thomas Brenner (1961) je umělecký fotograf, autor sociálně-kulturních fotografických projektů. Organizuje výstavní projekty sumělci rozlišných uměleckých směrů, spolupracoval například se sochařem K. M. Hartmannem na projektu snázvem „Maratova smrt“.. Vystavuje od roku 1992. Uspořádal nespočet samostatných i skupinových výstav doma i v zahraničí. Je členem Německé fotografické akademie, Svazu výtvarných umělců a Sdružení falckých umělců.
Vernisáž: 22. listopadu 2024 od 18:00
Výstava potrvá do 30. ledna 2025
Galerie 4 – galerie fotografie, p. o. Karlovarského kraje, Františkánské náměstí 1, Cheb
E/galerie4@galerie4.cz|W/www.galerie4.cz | FB/ Galerie 4 Cheb
Otevírací doba: Út-Ne 10:00-16:30