„Tématem pěší zóny a jejích úprav byl čas či historie. Pojetí ukončení pěší zóny při vstupu na gotické náměstí je opět čas – Brána času či reflektování času. Myslíme si, že to je ten ideový důvod, proč by to tam mělo být,“ vysvětlil architekt Jaroslav Wertig.
Stěny ocelového artefaktu, který je vyrobený z jednoho kusu mají tloušťku 1 cm. Celá Brána času se bude otáčet kolem své osy. V poledne začne v poloze časové osy, kdy bude symbolicky otevřeno a o půlnoci se dostane do polohy zavřeno.
„Musí tam být průjezd kvůli hasičům, ale mě to proporčně – domy nejsou vysoké, vše je 9 metrů krát 2 metry, vyhovuje,“ řekl ke svému dílu Karel Marian.
Dílo bude umístěno na místě dnes již neexistujícího domu. Symbolicky se tak otevírá středověký Cheb nové industriální epoše. Původně uzavřené náměstí se napojením na pěší zónu ocitlo pod její úrovní. Dílo by mělo upoutat pozornost návštěvníka a zastoupit tak chybějící pohled na náměstí.
„Představte si, že uděláte výstavní městský bulvár, který míří na náměstí. Tak předpokládáte, že když půjdete po bulváru, tak se díváte k cíli, ke kterému jdete. V případě Chebu, díky konfiguraci terénní, cíl – náměstí, dlouho nevidíte, protože je propadlé za horizontem. Od bývalého Čedoku nevidíte Špalíček, nevidíte náměstí až skoro k vyústění ulice na náměstí,“ sdělil dále Jaroslav Wertig.
Umělecký artefakt nahradí dříve odstraněnou sochu císaře Josefa II. Koncept celé pěší zóny je velkorysý a v tom případě by podle architektů měla mít zóna klasické parametry. Tzn. že by měl zde být i bod, ke kterému se směřuje.
„A v tomto případě ten artefakt dělá první cíl, ke kterému se jde a když se k němu dojde, tak se otevře ten pohled na ten další cíl, který se před návštěvníkem otevře,“ zakončil Wertig.
Dílo, jehož cena je 3 miliony korun, bylo vybráno v soutěži v konkurenci 14 autorů zvučných jmen.