Automobilka Audi začala s třídou malých vozů koketovat na konci minulého století. V roce 1999 totiž na trh uvedla model A2, tedy jakési malé MPV, které sdílelo podvozkovou platformu s tehdejší Fabií, Volkswagenem Polo nebo Seatem Ibiza. Ani ne 4 metry dlouhý vůz byl poněkud přelomový. Malých velkoprostorových vozů se nevyrábělo mnoho a tento byl navíc poměrně unikátní. Audi tlačilo na nízkou hmotnost a nízké provozní náklady. To se bohužel promítlo do vysoké pořizovací ceny.
To platí i o současném nejmenším Audi, které nese název A1. Jeho základní cena se blíží šesti stům tisíc korun. To vskutku není málo, ale na druhou stranu: je to za audinu! I tenhle prcek totiž jednoznačně dává najevo, že patří ke čtyřem spojeným kruhům. Design malého hatchbacku kopíruje všechny základní črty jeho větších bratříčků. Nikdo tak nemůže být na pochybách, že má před sebou výrobek z Ingolstadtu. Jen je tenhle klučina poněkud přidrzlejší. Ale není divu. Tohle auto si vybírají celkem logicky hlavně mladší zákazníci, pro než je vstupenkou do světa Audi. Až dozrají, určitě sáhnou po některém větším modelu značky.
I když to Audi A1 umně skrývá, má technicky hodně blízko k ostatním současným malým vozům koncernu Volkswagen. A1, Fabia, Polo i Ibiza jsou postaveny na platformě MQB A0. V žádném případě ale nejde o žádnou pihu na kráse. Tahle podvozková plošina se vážně povedla a všechny na ní postavené vozy jsou chválené za výbornou praktičnost, prostornost i dospělé jízdní vlastnosti. U Audi dokonale vychytali nastavení podvozku. Z jízdy má řidič i posádka pocit, jako by seděli v autě minimálně o třídu větším. A ono k ní nakročeno skutečně má. Možná ne délkou - lehce přes 4 metry mají malá auta už nějaký ten rok zcela běžně, ale jízdními vlastnostmi určitě.
Co se týče nabídky agregátů, musíte si opět připadat, že listujete katalogem Škody Fabia. Začíná se litrovým tříválcem TSI spojeným s pětistupňovým manuálem. K tomuto zboží ale pasuje určitě výkonnější jednotka. To je jednak litrový tříválec naladěný na 85 kW a dále přeplňovaná patnáctistovka s výkonem 110 kW. Ta se k autu hodí úplně nejvíc. Zapomenout ale nesmíme ani na vrcholný dvoulitr. Jeho 200 koní dělá z malého Audi kapesní raketu. Správně nemůžete najít žádný diesel. Vznětové jednotky tento segment opouštějí a v současném Audi A1 žádný motor na naftu nenajdete.
Pokud se bavíme o novém autě, nesmíme zapomenout ani na praktickou stránku věci. Prostoru nabídne Audi A1 skutečně hodně. Čtyři běžně rostlí dospělí se v autě pohodlně usadí a nebudou si nijak překážet. Poděkovat za to lze opět výborné podvozkové plošině, ale svůj podíl na všem nesou i inženýři Audi. Ti odvedli opravdu špičkovou práci. Po usednutí do interiéru skutečně poznáte, že sedíte v Audi. Obklopují vás sice tvrdé plasty, jejichž tvary už jste viděli v malých Škodách, Seatech i Volkswagenech, jinak ale z interiéru čiší luxus. Sedadla jsou pohodlná, plastové díly skvěle slícované a drobné detaily zážitek skutečně posouvají směrem k prémiovým vozům.
A dobrou práci inženýrů poznáte i po rozjetí. V autě je příkladné ticho a vás tak nic neruší, abyste si mohli vychutnat skutečně perfektně naladěný podvozek. Audi A1 je vážně pohodlné supermini. Z houpavosti ho ale určitě nepodezírejte. Miluje zatáčky a vy v nich budete milovat jeho. Ano, tohle auto určitě dává smysl. Pokud vám není líto za dobře vybavené Audi A1 utratit i klidně více než milion, budete spokojeni.
Komerční sdělení. Zdroj textu: Inzerent. Zdroj fotografie: Pixabay.com