Co je havarijní pojištění?
Havarijní pojištění je pojištění auta pro případy poškození, zničení nebo odcizení třetí osobou. Pojištění se vztahuje i na motorky nebo čtyřkolky a jiná motorová vozidla. Oproti povinnému ručení není ze zákona povinné, v mnoha případech se však jeho uzavření vyplácí. Právě havarijní pojištění vás finančně kryje v případech, kdy vám například auto někdo poškodí, ukradne nebo vám jej poničí silné krupobití.
I v případě dopravní nehody, kterou způsobíte se škody na vašem autě vyplácí z havarijního pojištění. Jeho sjednání byste proto určitě neměli podceňovat. Výhodou navíc je možnost sjednání různých připojištění, jako je pojištění skel, pojištění osob nebo zavazadel v autě nebo připojištění srážky se zvěří.
Kolik za havarijko zaplatíte?
Podobně jako u povinného ručení, ani havarijní pojištění nemá pevně stanovenou cenu. Ta se odvíjí od různých faktorů jako je typ auta, jeho značka, stáří, váš věk a lokalita bydliště. Kromě těchto parametrů samozřejmě záleží i na tom, jakou výši spoluúčasti nebo pojistného limitu zvolíte, případně, zda si k havarijnímu pojištění sjednáte i zmiňovaná připojištění.
Proč raději nevolit vysokou spoluúčast?
Obecně platí, že čím vyšší spoluúčast zvolíte, tím levnější budete platit pojistné. Příliš vysoká spoluúčast vás ale v konečném důsledku může vyjít hodně draho. V případě nehody se totiž budou náklady na opravy dělit mezi vás a pojišťovnu, která při spoluúčasti například 30 % zaplatí nižší částku a zbytek půjde z vaší peněženky.
Jak vzniklo havarijní pojištění?
Havarijní pojištění se v historii ukazuje už v dobách feudalismu. Samozřejmě to ale nebylo pojištění tak, jak ho chápeme dnes. To dnešní se začalo formovat v roce 1811. Tehdy byla odpovědnost za škodu omezena na základě způsobu jejího zavinění. Později v roce 1908 vznikl automobilový zákon, kterým se pojištění rozšířilo i na odpovědnost za nehodu bez zavinění. Tady vidíme počátek havarijního pojištění.
V začátcích roku 1958 se pojištění sjednávalo na pojistnou částku a později se řešil i objem motoru a typ vozidla. Vztahovalo se ale jen na nehody v tehdejším Československu a za cestu do zahraničí jste si museli připlatit. Cena pojištění se v této době pohybovala kolem 300 Kčs se spoluúčastí, o něco více pak bez ní.
Je také nutno říci, že ve výběru pojišťoven jste dříve neměli takové možnosti jako dnes. Tehdy existovala jedna nebo velmi málo pojišťoven, které nabízely a mohly nabízet tento druh pojištění.
Později se stanovila pevná cena havarijního pojištění podle značky, typu a modelu vozidla. Přidaly se i připojištění zavazadel a úrazové pojištění. Dnes havarijní pojištění nabízí mnoho pojišťoven konkurující si cenou i různými výhodami.
PI