Skrze jejich příběhy se snaží divákovi ukázat, co znamená život v horách, kterému čelí s otevřeností, lehkostí a vychutnávají si vše, co nabízí. S divákem tak sdílejí svou lásku ke krásné horské krajině.
"Filmu se podařilo vymanit se z pouhé vizitky rakouských Alp. Stylem natočení, pohybem kamery a jemnými protisvětly jde na jednu stranu o nadstandardní řemeslo, ale na stranu druhou obsahuje výrazný nápad personifikace, tedy přirozeně plynoucího představení lidí, kteří krajinou procházejí, fotografují, pracují v ní, žijí, jsou do ní vkořenění a hlavně ji cítí. Konečný titulek "Feel Austria" je tedy velmi výstižný, protože snímek vytváří audiovizuálními prostředky bohatou a jemnou atmosféru, která inspiruje k návštěvě rakouských horských strání a příkrých kamenných srázů velehor,” dodává k výsledku předseda mezinárodní poroty Martin Štoll.
V kategorii dokumentů s tématikou cestování do 60 minut získal prvenství indický snímek „Benaras-the unexplored attachments“, v němž jeho režisér Amartya Bhattacharyya zve diváky do starobylého indického města Váranásí, které se nachází na břehu řeky Gangy. Režisér přináší velice intimní a emotivní pohled na město, které láká k návštěvě turisty a cestovatele z celého světa. Zároveň se zamýšlí nad prchavostí a pomíjivosti zájmu většiny z jeho návštěvníků, kteří na chvíli přijedou a město opět navždy opustí.
Mezi promo spoty do tří minut dosáhl na hlavní cenu své kategorie spot z portugalské produkce „Turismo Centro Portugal – Preferred Destination ECTAA´s 2017“, v kategorii promo spotu delších než tři minuty získal nejvyšší ocenění rakouský spot „Upper Austria - An incredible journey“.
V rámci jubilejního ročníku se v mezinárodní soutěži objevila nová kategorie amatérských krátkých filmů nebo „vlogů“ s tematikou cestování. Zde si hlavní cenu odnesl snímek „DugOut“ britského režiséra a dobrodruha Benjamina Sadda, který se svým kamarádem vydal na cestu do Ekvádoru. Zde objevovali kouzlo amazonského deštného pralesa na vlastnoručně vyrobené kánoi.
„Blahopřeji všem výhercům letošního jubilejního 50. ročníku Tourfilmu i TourRegionFilmu, který byl věnován proměnám cestování v České republice za uplynulých padesát let. Porota neměla snadnou úlohu, protože musela vybírat z více než 350 snímků. Velmi mě potěšilo, že kvalita přihlášených filmů je rok od roku vyšší,“ dodala k letošním výsledkům ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Festival rozdal po čtyřiadvacáté i ceny v národní sekci TourRegionFilm. Mezi mobilními aplikacemi a webovými stránkami nejvíce porotu zaujal „Oficiální průvodce po severní Moravě a Slezsku”, nejlepším dokumentárním filmem s tematikou cestování, včetně online a TV sérií se stal seriál z produkce České televize ”Národní klenoty II”. V sekci promo spotů do deseti minut si cenu odnesl spot režiséra Petra Kašpara a produkce Revitalizace KUKS o. p. s. ”Zkus Kuks”. V sekci amatérských krátkých filmů porota udělila cenu snímku Markéty Hanákové a Lumíra Mikulenky „Afghánské odmítnutí”.
Do festivalu se letos přihlásilo 368 soutěžních snímků (274 v mezinárodní soutěži, 94 do národní části soutěže).
V soutěži bylo zastoupeno celkem 45 zemí. Mimo Českou republiku (celkem 122 snímků, z toho 28 v mezinárodní soutěži) bylo nejvíce snímků z Portugalska (37), Španělska (32), Turecka (17), Německa (16), Chorvatska (16) či Slovenska (12). Do soutěže se však přihlásilo i několik "exotičtějších" zemí, jako je např. Bangladéš, Ghana, Indonésie, Filipíny či Mexiko.
Přehled:
368 filmů - celá soutěž
Počet přihlášených snímků dle kategorií:
Tourfilm: 274 filmů
107 - Promo spot do tří minut
85 - Promo spot delší jak 3 minuty
62 - Dokumentární film s tématikou cestování
20 - Amatérský krátký film nebo „vlog“ s tematikou cestování
TourRegionFilm: 94
41 - Propagační spoty s tématikou cestování
22 - Dokumentární film s tématikou cestování
14 - Amatérský krátký film
17 - Webové stránky s tematikou cestování
O tom, že Tourfilm letos oslaví významné jubileum a o jeho konání jsme vás informovali zde.
Zdroj: Michaela Klofcová, manažer tiskového oddělení CzechTourism