Pátý ročník Marienbadu se oproti jiným letošním filmovým festivalům rozrostl a po celé léto oživuje utichlé lázeňské město.
„Přestože většina festivalů musela svůj program omezit, nám se zatím podařilo zachovat každoroční srpnový festival v plném rozsahu a obohatit program o pět sobotních dvojprojekcí v průběhu července a srpna na různých místech Mariánských Lázní, které jsme zpestřili debatou s pozvaným hostem,” svěřila se ředitelka festivalu Zuzana Stejskalová.
Galavečer letošního festivalu se uskuteční v hotelu Lesní mlýn původně Donbas, který dlouhá léta chátral a v posledním roce se částečně otevřel veřejnosti jako prostor pro kulturu.
„V malebném místě uvedeme americkou klasiku Jak ukrást Venuši s Audrey Hepburn v hlavní roli z roku 1966. Celý večer bude koncipován jako instalace navržená pro toto speciální místo uprostřed parků v srdci Mariánských Lázní. Bude to nádherný večer korunovaný pak Dojetím (Ergriffenheit), které bude naplněno hudbou,” slibuje programový šéf festivalu Lubomír Konečný.
Hlavní výběr současné filmové tvorby v oblasti experimentu formy a narace v rámci současné postcovidové audiovizuální situaci nabídne sekce Theatre Electrique.
„Náplň této sekce se skládá z pěti částí. První částí je site-specific art Michala Kindernaye, pokračujeme imerzivním divadlem Jakuba Čermáka, rekonstrukcí performance Romana Štětiny, další částí je kolekce krátkých filmů dvojice Matěj Sláma a Jakub Vrbík a poslední částí je dokumentární sci-fi o sofistikované umělé inteligenci Viery Čákanyové,” říká dramaturg festivalu Lubomír Konečný.
Všichni tito umělci budou hosty festivalu. Režisér a herec Jakub Čermák přijede do Mariánských Lázní s imerzivní divadelní queer inscenací Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu), kterou uvádí s projektem Depresivní děti touží po penězích. Site-specific představení seznámí diváky s osudy dvou hlavních hrdinek, anglické královny Alžběty a její rivalky, skotské královny Marie Stuartovny. V Čermákově dekadentní verzi Schillerovy klasiky ztvárňují postavy královen muži – Sebastian Rein Alžbětu a Jakub Čermák Marii. Do Mariánských Lázní se vrací laureát Chalupeckého ceny Roman Štětina se svým Suvenýrem 2015/2020 jakousi vzpomínkou na něco neexistujícího, vzpomínkou na nějaký dávný originál, pratvar, ze kterého známe jenom kopii a tato kopie si už žije vlastním autonomním životem. Po hladkém torzu antické sochy stéká inteligentní plastelína. Film FREM slovenské autorky Viery Čákanyové byl poprvé uveden na MFDF Jihlava a letos v únoru v sekci Forum na Berlinale. Česká distribuční premiéra filmu byla kvůli koronavirové krizi odsunuta. Je to audiovizuální rekviem za druh homo sapiens.
Aktuální filmovou tvorbu v oblasti experimentu narace a formy z celého světa vybranou na základě mezinárodní výzvy reprezentuje sekce Forum Marienbad.
„Do pátého ročníku se nám přihlásilo celkem 86 děl ze 16 zemí, ze kterých jsme vybrali 19 českých a 3 zahraniční projekty,” prozradila ředitelka festivalu Zuzana Stejskalová.
Novinkou je kurátorská selekce současné tvorby filmových veřejných vysokých škol, kterou vyberou filmoví kritici Martin Svoboda a Martin Šrajer ze snímků z pražské FAMU a ze zlínského ateliéru Audiovizuální tvorba FMK UTB.
Ferdinandova kolonáda se na čtyři dny promění v Marienbad Kaffehaus, ve kterém se návštěvníkům festivalu bude servírovat k snídani káva a loupák a poslech dvou českých podcastů, které vznikly v produkci labelu Audionaut – osmidílný seriál Pohřešovaná a úplná novinka Anatomie strachu. Dokumentarista Petr Hátle oživuje v Pohřešované jednu z největších záhad novodobé kriminalistiky a vypráví o případu dívky, která v roce 1997 zmizela takřka beze stopy. Intimní mikrohorory ve zvuku Anatomie strachu rekonstruují, co se v nás odehrává, když jsme vyděšení. Sérii skutečných příběhů, které jdou až na dřeň lidského strachu, vytvořili Brit Jensen, Jiří Slavičínský a Martin Ožvold.
Program sobotních dvojprojekcí 8. 8. a 22. 8.
Vzhledem k tomu, že je nyní více než kdy jindy nezbytné podpořit lokální kulturní dění, nabízí filmové soboty divácky přístupné tituly.
„Sobotní filmový dvojprogram pokračuje 8. 8. dvěma stejnojmennými snímky Bídníci, první je aktualizovaná verze ze současného pařížského předměstí od režiséra Ladj Ly a druhý je klasická adaptace ‘made in USA’ od Toma Hoopera. Předcházet jim bude debata s Přemyslem Martínkem na téma proměny sdíleného vnímání audiovize. Poslední dvojprogram, který se uskuteční v sobotu před samotným festivalem, je složený z oceňovaného filmu režiséra Nadava Lapida Synonyma v kombinaci s nejnovějším Spider-Manem. Prostě společná kinematografická cesta Izraelce hledajícího novou identitu v Paříži a nevyrovnaného superhrdiny putujícího po Evropě,” říká Lubomír Konečný.
Více zde.
Zdroj: KIS Mariánské Lázně