V loňském roce řešily občanské poradny přes 76 tisíc dotazů

V roce 2018 řešily občanské poradny sdružené v Asociaci občanských poraden více než 76 tisíc dotazů. Největší část, 25 a půl tisíce, se týkala právě dluhové oblasti. Příběh paní Věry ukazuje, že to nejsou jen čísla.

dezinfekce

Když paní Věra přišla do občanské poradny, rovnou řekla, že její život skončil. Zapletla se s lichváři a původně malý dluh za opravu kotle narostl do obřích rozměrů. Nyní nemá peníze na splátky, ani na základní životní potřeby. 

Za každým dotazem se skrývá nelehký osud člověka, který se potýká se zdánlivě neřešitelnou životní situací. Paní Věra nakonec pochopila, že i v jejím případě platí: Kde je vůle, je i cesta. S pomocí pracovníků občanské poradny dnes už znovu normálně funguje a svůj dluh postupně splácí, aniž by to ohrozilo její základní životní potřeby. 

Občanské poradny disponují potřebnou akreditací pro poskytování služeb v oblasti oddlužení dle insolvenčního zákona, a proto mohou lidem pomáhat s přípravou a podáním návrhu na oddlužení. Z celkového počtu 37 členských občanských poraden je akreditováno pro oblast oddlužení 20 z nich. Na rozdíl od některých jiných oprávněných subjektů poskytují občanské poradny tuto službu bezplatně. Novou naději, aby příběhů s dobrým koncem mohlo být více, dává novela insolvenčního zákona, která by měla zjednodušit a hlavně zpřístupnit osobní bankrot širšímu okruhu lidí. O tom, že je o insolvenční řízení a tedy osobní bankrot zájem už dnes, svědčí i to, že na deset tisíc dotazů, které občanské poradny v loňském roce vyřizovaly, směřovaly právě do této oblasti. 

Práce občanských poraden ale ani zdaleka nekončí dluhovou problematikou.

„Naše jedinečnost je v tom, že pokrýváme i další oblasti, jako jsou bydlení, pracovní problematika, mezilidské vztahy důchody, sociální dávky, sociální služby, školství nebo ochrana spotřebitele. V loňském roce sem směřovalo více než 50 tisíc dotazů," říká Hynek Kalvoda, předseda výboru AOP.

Občanské poradny podle Kalvody zkrátka pomáhají lidem zorientovat se ve všech složitých životních situacích či sociálních otázkách.

„Na úřadech je to mnohdy tak, že na lidi nemají čas, stručně je odbaví a dál se nestarají. Člověk, který není zrovna zběhlý ve fungování veřejné správy, je bezradný a mnohdy to raději vzdá. Pokud ale vyhledá pomoc v občanské poradně, naši pracovníci mu vysvětlí, co má dělat, aby mohl uplatnit svá práva,“ uvádí Kalvoda.

„Lidé k nám chodí často opakovaně a není hezčí chvíle, než když přijdou poděkovat a rozloučit se s tím, že už pomoc nepotřebují,“ uzavírá.


Zdroj: Andrea Kuželová, Realizátorka projektů Asociace občanských poraden
 


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 25.02.2019 16:30



0 +
 

Hlavní zprávy