2002 – Cheb: Retrospektiva v GVU představí Zdeňka Seydla (TV Západ)

V chebské Galerii výtvarného umění probíhá v těchto dnech výstava představující dílo jedné z nejvýraznějších osobností moderního českého výtvarného umění, dnes již nežijícího, Zdeňka Seydla.

dezinfekce

Retrospektivní výstava se snaží v co možná největší šíři zachytit autorův obrovský umělecký záběr, který sahal od kreseb, maleb a grafiky přes tvorbu divadelních kostýmů a plakátů, návrhy užitého umění, až po knižní ilustrace a obálky či animované a loutkové filmy. 

"Byla to osobnost rozhodně velmi mnohostranná a bohužel právě v posledních desetiletích trošku pozapomenutá, protože po jeho smrti přestaly vycházet jeho knihy, přestali jsme se setkávat s jeho plakáty, a tím spíše považujeme tu výstavu za důležitou, nejen jako prostou retrospektivní výstavu, největší, jakou dosud měl, ať už za svého života nebo po své smrti, ale považujeme ji za důležitou jako určité znovuobjevení jeho významu pro českou moderní kulturu," popsala důležitost výstavního počinu Jana Šálková, kurátorka výstavy.  

Zdeněk Seydl byl především osobitým kreslířem a kresba se proto stala východiskem pro jeho rozměrné barevné malby či návrhy nejrůznějšího užitého umění. Dlouhá léta pracoval jako vedoucí výtvarný redaktor nakladatelství Československý spisovatel. Knižní obálka se pro něj stala jakýmsi můstkem mezi volnou a užitou tvorbou a našel v ní vhodnou plochu pro rozvoj svého dekorativního talentu. 

"Zdeněk Seydl rozhodně byl solitér. Neměl příliš mnoho následovníků, ale ty začátky jeho byly rozhodně ovlivněny českou modernou, poetismem, surrealismem, uměním, kterého byla tehdy Praha v třicátých letech plna a v Praze vystavovali i významní zahraniční umělci, takže bylo se z čeho učit. A pak ty začátky rozhodně jsou poznačeny expresí, ať už německého nebo francouzského ražení," přiblížila umělcovu osobnost Šálková. 

Ze Zdeňka Seydla se již ve čtyřicátých letech minulého století stal osobitý a nápaditý umělec, schopný neotřele kombinovat nejrůznější tvary a barvy. Dokázal být zrovna tak suverénním volným umělcem, jako byl suverénním dekorativním autorem, úpravcem knih či tvůrcem plakátů.

"Spíše jsme se snažili do sálků rozdělit práce podle tématu, ale většinou jednotlivá témata se také váží k určitému období, takže je to taková kombinace tématického řazení a časového," dodala ke koncepci Šálková. 

Výstava zhruba dvou stovek nejrozmanitějších děl Zdeňka Seydla bude v chebské Galerii výtvarného umění probíhat až do 14. dubna. 


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy