V úvodu veletrhu proběhly zdravice od zastupitele z karlovarského kraje a vedení města. Představil se také taneční orchestr Kolband z březovské pobočky Základní umělecké školy Sokolov.
Veletrh byl soutěžní a hodnotící komise pečlivě zvažovala několik kategorií. Letos poprvé se akce konala bez peněz z původního projektu. Škola proto hledala finance, kde se dalo.
"A musím říci, že k nám některé organizace nebo obce byly velice štědré. Hlavně to byl Karlovarský kraj, který nám přispěl značnou částkou, pak město Sokolov, obec Královské Poříčí a pak přišly takové sponzorské dary ve formě odměn pro žáky. Nebyly to finanční částky, ale třeba knihy, propagační materiály suvenýry atd., takže se nám to podařilo pokrýt," neskrývala radost ředitelka školy Hana Jandíková.
To pomohlo úspěšnému průběhu pátého veletrhu. V republice je registrováno 368 fiktivních firem. Pětatřicet z nich včetně dvou ze Slovenska nešetřilo na přehlídce fantazií.
"Je to zajímavé si to projít, co studenti nabízejí, jak se snaží uspět, jaké nástroje k tomu používají. Je to zajímavé a někdy i úsměvné," starosta města Zdeněk Berka, který se na akci přišel také podívat.
Zaměření firem bylo především na služby, ale vyskytly se i výrobní podniky.
"Snažíme se na trh přinést boty, které uspokojí každého a boty všeho druhu, aby uspokojily ženy i muže, a aby měla žena společenské, na večer, do divadla i sportovní, když si jde ráno zaběhat,“ Jaroslav Danihelka z Lea´s Accessoires.
Firmy měly samozřejmě i své zákazníky. A to většinou spokojené.
"Vybírám v autoškole kurs na malé motorky pro šestnáctiletého syna. A budu platit hotově, takže si domlouváme pravidla. Paní ředitelka je výborná, ochotná, personál je připraven cokoliv zodpovědět. Chtěli jsme využít i tamtoho volantu, ale mladý se stydí, takže až potom v reálu,“ popsala svou zkušenost zákaznice FF Autoškoly Kateřina Štochlová.
V posledních letech se stále větší důraz klade na učňovské školství. Učňové mají těžší uplatnění na trhu práce a právě fiktivní firma jim pomůže v tom, aby získali další alternativu v podnikání. Znalosti z fiktivní firmy se jim pak hodí i na trhu práce.
"Ti nejlepší žáci od nás dostávají certifikáty o práci ve fiktivní firmě, takže žák má možnost jít a zaměstnavateli něco ukázat,“ připomněl Lukáš Hula, vedoucí Centra fiktivních firem z Národního ústavu pro vzdělávání.
Jedním z důležitých kroků při shánění zaměstnání je přijímací pohovor. Ten si mohli zájemci vyzkoušet s opravdovou personalistkou. A to i v anglickém jazyce.
Někteří z účastníků ve fiktivní firmě si nakonec najdou reálné povolání, které souvisí s tímto projektem.
"Hodně dětí říkají, že právě v té fiktivní firmě se naučily nejen věci ohledně vyplňování dokladů nebo vědět vůbec, co je faktura došlá, přijatá, ale hlavně vystupování se zákazníky, které potom mají. Měli jsme nehtové studio a ta dívenka, která založila fiktivní firmu Nehtové studio, tak teď má své nehtové studio, takže pokračovala v tom i v praxi a živí se tím,“ uvedla příklad Ivana Dvorská, učitelka ekonomických předmětů.
Celé dopoledne byly prostory hlavního sálu Hornického domu zaplněné studenty a přicházeli se podívat také žáci ze základních škol ve městě.
Na konci veletrhu byly vyhlášeny výsledky. V soutěž o nejlepší prezentaci si první místo odnesla firma Develop, s.r.o. z Mostu. Nejlepší vizitku měla Adriana Bartlová, z firmy Králíkárny Sokolov. Porotcům se nejvíce líbil katalog firmy VIO Sokolov Honzy Krejčího. Jako nejlepší stánek bylo vyhodnoceno Perfekt Style-Včelařství, s.r.o. ze Sokolova.
Předána byla také cena CEFIF – Centra fiktivních firem. Tu také získala firma VIO. Cenu města Sokolov předal místostarosta města Ladislav Sedláček firmám ze slovenské Šaľy s názvem VEČBENZ, s.r.o. obchodující s pohonnými hmotami a ŠPECIALITY, s.r.o., jejíž představitelky si připravily ukázku výroby korbáčiků a nabízely tradiční slovenské pochutiny.