„Zkvalitnilo se pracovní zázemí našich zaměstnanců. Zlepší se tak i kvalita práce, protože do současné doby jsme opravovali převážně venku, jelikož velikost pracovních strojů nám nedovolovala se do starých dílen vejít. Staré dílny byly postaveny v roce 1960. Od té doby se technika změnila, šla dopředu a zvětšila se, aby stoupla produktivita práce. Posun je obrovský,“ popsal ředitel Školního statku Cheb Leoš Horčička.
Budovy školního statku byly postaveny jako náhrada za zbouraná hospodářství při výstavbě a napouštění údolní nádrže Jesenice. Hala měří 32 x 20 metrů. Budou zde probíhat opravy a údržby strojů na zpracování půdy, ošetřování rostlin, sklizeň obilovin i pícnin, ale i strojů pro krmení a ošetřování zvířat. Součástí je sociální zázemí zaměstnanců s denní místností, školicí místnost, kanceláře vedoucího rostlinné výroby a mistra i příruční sklad náhradních dílů. Současně s výstavbou nových dílen nechalo vedení statku provést opravu pláště a výměnu střešní krytiny stávajících dílen. Z rozpočtu statku na tyto opravy použili cca 500 tisíc korun.
„Tady je v současné době dílna vybavena otočným jeřábem, montážní jámou pro údržbu strojů – pro výměny olejů, pro opravy. Máme zde samozřejmě stroje na obrábění kovů, ať jsou to soustruhy, vrtačky apod. Protože vše hradíme z vlastních zdrojů a zdroje nejsou neomezené, budeme postupně objekt dovybavovat. Myslím si, že něco zvládneme ještě letos a zbytek až příští rok,“ uvedl Horčička.
Na realizaci akce si statek vzal 12 milionový investiční úvěr na 10 let. Zbytek zaplatil ze svých zdrojů. Zázemí poslouží i pro výuku žáků jak maturitních, tak učňovských oborů.
„Mimochodem opravář zemědělských strojů, který se zde učí, je jeden z nejžádanějších univerzálních oborů, protože naši opraváři jsou opravdu skvělí v opravách strojů jako takových – ovládají instalateřinu, autoelektriku. Jsou to opravdu lidé, kteří mohou dnes dělat v autoservisech nebo v autodopravě a samozřejmě v zemědělství. Takže o obor je zájem a mě to strašně těší, že je o něj pořád zájem. Prostředí, jak je vidět, je opravdu perfektní, moderní a odpovídá nejnovějším požadavkům a předpisům. Může se zde eventuálně odehrávat i výuka při opravách pro automechaniky – např. u kamionů, protože se sem krásně vejdou. Takovou dílnu jsme vlastně neměli,“ dodal Bradáč.
Odstranění starých dílen si vyžádalo okolo 650 tisíc korun. Stavba probíhala v období od května do prosince 2018.