„Naše vedoucí finančního odboru přišla s tím „áčkovým“ rozpočtem a lomila rukama, protože zatímco odhadované příjmy na příští rok vzrostly o 6 milionů, tak odhadované náklady, a to se pořád bavíme jen o běžném rozpočtu, vzrostly asi o 73 milionů. My máme, a já jsem na tom trval, paní Švejnohová tolik kvitovala a celé její snažení směřovalo k tomu cíli - usnesení ze zastupitelstva, že běžný rozpočet by měl být minimálně vyrovnaný. Takže jsme dělali asi „céčkovou“ variantu - ještě ve druhé verzi, a nakonec tvrdými škrty jsme přišli k tomu, že běžný rozpočet je vyrovnaný,“ popsal situaci starosta Mariánských Lázní Martin Kalina.
Prvotní rozpočet také počítal s investicemi přes 200 milionů korun, ale muselo škrtat. Město nechce rozpouštět rezervu, kde peníze má.
„Na rezervním fondu je tedy peněz dost. Ale nejde ho všechen „vyplácat“ v jednom roce. Takže z těch původních, přibližně 207 milionů, jsme momentálně pokrátili zbytné akce. Nyní jsme na 117 milionech s tím, že mým výhledovým ideálním cílem by bylo něco kolem 80 milionů. Je ještě potřeba doplnit, že na příští rok jsou plánované dvě velké investice. Jednak rekonstrukce školních dílen a počítačové infrastruktury v ZŠ Úšovicích – ta je asi za 17 milionů a druhý velký projekt za necelých 30 milionů je rekonstrukce chladícího zařízení na našem zimním stadionu – plus zázemí. Takže to jsou dvě akce, které dohromady dávají přes 45 milionů korun. Na obě akce už máme dotace. Nicméně na předfinancování peníze mít musíme. Ale je to opravdu tak, že z 45 milionů dostaneme nějakých 35 milionů zpátky a budeme je moci opět využít na investice v roce 2020. Jednoduchou matematikou z toho vyplývá, že na ostatní investice zbývá nějakých 40 milionů. Moje taková ideální představa by byla kolem 80 milionů investic. Když to vezmeme procentuálně, tak je to třetina běžného rozpočtu. Považuji to za částku více než dostatečnou. Když bychom to porovnali s nejvyššími kruhy a s vládou, tak tam ty investice ani zdaleka nejsou v takovéto míře. Otázkou bude a ještě v nejbližších dnech potom budeme muset i v rámci koalice jednat, co z těch stávajících investic ještě oddálit, co není tak důležité. Tam už to budou čistě asi politická rozhodnutí,“ přiblížil Kalina.
Jedním z akutních problémů města je systém parkování.
„Cílem je teď, do konce prosince, zvládnout určitě na Radě, prohlasovat nějaký kompromisní návrh k řešení parkování, zejména v zóně D pod Chebskou křižovatkou tak, aby občané města měli možnost od 1. ledna 2019 pořizovat rezidentní karty. Další akce, která nás nyní trápí a musíme ji řešit bezprostředně a zároveň to spadá i pod strategické cíle, tak to je otázka zachování vzdělávání, počtu škol a kapacit v Mariánských Lázních. Protože jsme opět zaznamenali z Kraje určité signály v tom směru, že se zase uvažuje o pokrácení počtu tříd na našem gymnáziu, přehodnocování kapacit a něco o kvalitě školství,“ uvedl starosta.
Město chce zachovat současný rozsah školských zařízení za každou cenu. Řešit musí také stav bývalé budovy radnice, které je z části uzavřená. Dalším oříškem bude Městská hromadná doprava. Životnost všech trolejbusů pořízených z dotací končí v roce 2022. Město zatím nebylo v žádosti o dotace na nové vozy úspěšné.
„Dostal jsme v poslední době informace a různé signály o tom, že dotační titul, ve kterém jsme byli neúspěšní a skončili pod čarou, bude opět otevřen za stávajících parametrů. Tzn., že se do něj přisypou peníze a všichni žadatelé, kteří byli pod čarou v prvním kole, budou uspokojeni. Pro nás by to znamenalo obrovskou úlevu. Dotace je tam myslím asi 85 nebo 90 %, teď si nejsem zcela jist. Každopádně i tak to znamená předfinancování a investici v řádu asi 10 milionů korun. Nicméně, pořád lepší dát 10 milionů a mít za to 10 trolejbusů než muset platit 100 milionů,“ podotkl Kalina.
Navíc bude potřeba investovat i do vybavení trakčního vedení a tzv. měnírny. Řešit se má také stav lanovky na sjezdovce. Veřejností nejvíce komentované jsou investice do dopravní infrastruktury ve městě kam má jít nyní více peněz.
„Zatímco pro rok 2018 bylo v této rozpočtové položce města 11,5 milionu, na rok 2019 to už bude 12 milionů korun s tím, že očekáváme i nějaké dotace od Kraje. Velkou výhodou je také to, že několik nejstrategičtějších ulic v Mariánských Lázních patří samozřejmě Kraji a v následujících čtyřech letech se počítá jednak s rekonstrukcí a opravou hlavní silnice směrem od odbočky na Palackého až k nádraží, kde by měly být vybudovány dva kruhové objezdy. SUSka má v plánu také rekonstruovat ulici Hlavní směrem na Velkou Hleďsebi. Tam se potýkáme s tím, že je to tam poměrně „ucpané,“ ale to je jiná otázka, budeme muset udělat propojku z Husovky okolo Tesca. To je také v plánu, i když na příští rok se to tam myslím ještě nedostalo. Nicméně alespoň projekt tam bude. Ale hlavní otázkou této silnice je, že se tam udělaly oddělovací ostrůvky s vysokými obrubníky a když tam potom projíždí erzeta (Rychlá zdravotnická služba), tak je poměrně problém jí kamkoliv uhnout, aby se tam odtud mohla vymotat. Nicméně, zástupci Kraje jsou si toho vědomi a momentálně pracují na projektové dokumentaci a chystají se, buď v roce 2020 nebo 2021, na rekonstrukci ulice, aby se zprůchodnila,“ vysvětlil starosta Martin Kalina.
Město také v lednu má podepsat přístupové dokumenty k UNESCO. Zvýšení počtu turistů pak musí provázet i systém centrálních parkovišť a další navazující infrastruktura.